اینترنت آزاد می‌شود، نه برای همه

فیلترینگ گسترده اینترنت در ایران که به مدت دو دهه بسیاری از کاربران را محدود کرده، به تازگی با ایجاد دسترسی‌های ویژه برای برخی گروه‌ها و طرح‌هایی مانند «منطقه بین‌المللی نوآوری» به‌طور غیرشفاف و نابرابر تشدید شده است.

جهان صنعت نیوز – فیلترینگ، محدودیتی که گویا تمامی ندارد و از وقتی اینترنت وارد ایران شده، فیلترینگ هم با آن آمده است. با وجود اینکه مهم‌ترین مطالبه اجتماعی مردم رفع فیلترینگ است، هر کس وعده داده در نهایت به نتیجه نرسیده است.

اینترنت طبقاتی؛ تهدیدی برای عدالت دیجیتال

سرویس فناوری : فیلترینگ، محدودیتی که گویا تمامی ندارد و از زمان ورود اینترنت به ایران، به طور مستمر وجود داشته است. با وجود اینکه رفع فیلترینگ یکی از مهم‌ترین مطالبات اجتماعی مردم است، هیچ‌یک از وعده‌های داده‌شده نتوانسته به نتیجه‌ای ملموس دست یابد.

تأثیرات گسترده فیلترینگ

بیش از دو دهه است که فیلترینگ دسترسی کاربران به بسیاری از وب‌سایت‌ها و خدمات آنلاین را محدود کرده است. اما این محدودیت به نظر نمی‌رسد برای همه یکسان باشد. وجود دسترسی‌های ویژه برای برخی گروه‌ها، سوالات جدی درباره عدالت و شفافیت این سیاست‌ها مطرح کرده است. این سوال پیش می‌آید که چرا آن‌هایی که به اینترنت آزاد دسترسی دارند، نسبت به دیگران برتری دارند؟

اینترنت ویژه برای برخی گروه‌ها

به تازگی هیات وزیران وزارت ارتباطات را موظف کرده که اینترنتی بدون محدودیت‌های کنونی را برای شرکت‌های فعال در «منطقه بین‌المللی نوآوری» فراهم کند. به این ترتیب، برخی گروه‌ها به‌زودی اینترنتی با کیفیت متفاوت خواهند داشت. این اقدام نخستین قدم‌ها برای رسمیت بخشیدن به طرحی است که به نام اینترنت طبقاتی شناخته می‌شود.

افزایش نابرابری‌ها با طرح جدید

اجرای این طرح جدید به نظر می‌رسد نابرابری‌ها را تشدید کند، چرا که به جای ایجاد بستر مناسب برای رشد و توسعه فناوری، فضا برای تبعیض در دسترسی به اینترنت تسهیل می‌شود. این نوع برخورد دوگانه با کاربران، نه تنها اعتماد عمومی نسبت به سیاست‌های فضای مجازی را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند مانعی برای پیشرفت جامع و هماهنگ کشور در عرصه فناوری و نوآوری باشد.

دانش و فناوریویدئو

شناسه : 440232
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا