محمدرضا فرزین پاسخ داد؛

بانک مرکزی با ارزپاشی گسترده قیمت دلار را کاهش داد؟

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، تأکید کرد که دولت سیزدهم با مدیریت مؤثر و دیپلماسی فعال پولی و بانکی، توانسته است نوسانات بازار ارز را کاهش داده و بدون ارزپاشی، ذخایر ارزی کشور را افزایش دهد و انتقادات مربوط به ارزپاشی را رد کرد.

جهان صنعت نیوز – دولت سیزدهم در روزهای پایانی فعالیت خود با ارزپاشی گسترده در بازار آزاد، قیمت دلار را نزولی کرده است. این گزاره‌ای است که این روزها از سوی برخی تحلیلگران شنیده می‌شود. استدلال پشت این حرف نیز چنین است که دولت سیزدهم می‌خواهد دلار را در کم‌ترین قیمت ممکن تحویل دولت چهاردهم دهد تا بعدها مورد انتقاد مردم قرار نگیرد.

با این وجود محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی این فرضیه را قویا تکذیب کرد.

اقدامات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز

سرویس اقتصاد کلان : فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در شصت و چهارمین اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی، به اقدامات این بانک در مدیریت بازار ارز اشاره کرد. او گفت که راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا با هدف تعمیق بازار رسمی ارز، تفکیک نرخ حواله و اسکناس، و هدایت نرخ‌های رسمی به سطوح تعادلی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی بوده است. این اقدامات به تقویت عرضه ارز و افزایش کیفیت دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از طریق دیپلماسی فعال پولی و بانکی کمک کرده و مرجعیت بانک مرکزی را بازگردانده است.

کاهش نوسانات و موفقیت در تثبیت بازار ارز

وی افزود که در نتیجه اقدامات بانک مرکزی، ضریب تغییرات بازار ارز در سال گذشته به میزان ۵.۸ درصد، در اسکناس مرکز مبادله به ۱.۹ درصد، و در حواله مرکز مبادله به ۲.۴ درصد کاهش یافته است. این تغییرات نشان‌دهنده موفقیت بانک مرکزی در اجرای سیاست‌های تثبیت بازار ارز است و تفاوت معناداری با سال‌های پیش دارد.

تأمین ارز مورد نیاز کشور

فرزین به تأمین ۶۸ میلیارد دلار ارز در سال گذشته اشاره کرد و افزود که از ابتدای سال جاری تا ۲۳ تیرماه، ۱۹ میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار ارز تأمین شده است. این تأمین ارز با هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه به سرعت انجام شده و باعث افزایش اطمینان فعالان اقتصادی نسبت به فعالیت‌های تجاری و بازرگانی شده است.

افزایش ذخایر ارزی و مدیریت بازار

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روند افزایشی ذخایر ارزی کشور، گفت که با دیپلماسی پولی و بانکی و افزایش وصول درآمدهای نفتی و گازی، هم کمیت و هم کیفیت دارایی‌های ارزی کشور افزایش یافته است. برخلاف انتقادات نادرست، بانک مرکزی هرگز از دارایی‌های ارزی کشور و ارزپاشی برای مدیریت بازار ارز استفاده نکرده است.

برنامه‌های ارزی بانک مرکزی

فرزین برنامه‌های ارزی بانک مرکزی را شامل افزایش وصول درآمدهای نفت و گاز، تأمین ارز مورد نیاز واردات، گسترش تأمین مالی ارزی، و مدیریت ذخایر بین‌المللی کشور برشمرد. او افزود که این اقدامات شامل کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز، افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور به بیش از ۸۵ درصد، و بهبود فرآیند تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها با بودجه‌ریزی ارزی عملیاتی شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 440341
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا