کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرها با آزادسازی نرخ‌ها خبر داد و گفت: با آزادسازی قیمت‌ها، دست دلالان از بازار کوتاه شد.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری با یادآوری اینکه ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده بود. اظهار کرد: بر این اساس در سال ۹۴ دستورالعمل آزادسازی تصویب و قانون اجرا شد. در آن سال ۱۷ میلیون مسافر جابجا می شد. که این تعداد تا سال ۹۷ که قانون اجرا شد به ۲۴ میلیون نفر افزایش یافت.

وی با اشاره به تکلیف افزایش ۸ درصدی جابجایی مسافران هوایی در برنامه پنجم توسعه، افزود. این در حالی بود که سال ۹۷، نوسانات ارزی باعث دخالت دولت در بازار حمل‌ونقل هوایی شد. اتفاقی منجر به کاهش تعداد جابجایی مسافران به زیر ۱۸ میلیون نفر رسید.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه تقاضای امروز برای حمل و نقل هوایی در پروازهای داخلی کشور سالانه حدود ۳۶ میلیون نفر است. گفت: تعداد زیادی از هواپیماهای ناوگان هوایی به دلیل نرخ گذاری دستوری زمین‌گیر شده است. در زمان حاضر ۱۱۳ هواپیما زمین‌گیر است. که برای ورود آنها به ناوگان هوایی و فعال شدن این هواپیماها نیازمند تزریق ۵۰۰ میلیون دلار هستیم.

زیان شرکت های هواپیمایی به واسطه نرخ‌های دستوری

اسعدی با اشاره به زیان شرکت های هواپیمایی به واسطه نرخ‌های دستوری، اضافه کرد. این مسئله شرکت‌های هواپیمایی را بر آن داشت. تا برای اجرا آزادسازی به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. در نهایت ۲۱ آذرماه سال گذشته دیوان عدالت اداری دادنامه ای را صادر و ستاد تنظیم بازار را از مداخله بازار منع کرد.

وی بیان کرد: پس از رای دیوان، متاسفانه وزارت راه و شهرسازی درخواست اعمال ماده ۹۱ کرد. که این موضوع در هیئت تخصصی دیوان مطرح شد. در نهایت این هیئت رای داد درخواست اعمال ماده ۹۱ مبنای قانونی ندارد. و رییس دیوان رای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را برای اجرا به وزارت راه ابلاغ کرد.

وی با بیان اوایل تیرماه امسال با دریافت رای دیوان هماهنگی لازم برای آزادسازی نرخ ها با سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد، اظهار کرد: بر اساس مصوبه اسفندماه سال گذشته شورای عالی هواپیمایی قیمت هر صندلی پروازی ۴۰ دلار تعیین شد. البته ما پیشنهاد نرخ هر صندلی پروازی را بر اساس هزینه های ایرباس ۳۲۰، بویینگ ام دی و بویینگ ۷۳۷ بالغ بر ۵۱ دلار داده بودیم که وزارت راه و شهرسازی در این زمینه همکاری نکرد. همانگونه که اشاره شد شرکت‌های هواپیمایی پس از رای دیوان عدالت اداری، قیمت بلیت پروازهای داخلی را با معادل ریالی ۴۰ دلار محاسبه و در سایت‌های خود بارگذاری کرده اند.

تعیین سقف قیمت بلیت هواپیما

اسعدی سامانی با اشاره به تعیین سقف قیمت بلیت هواپیما از پایش روزانه بازار خبر داد و افزود: چنانچه مغایرت های احتمالی در شبکه توزیع دیده شود و اگر ایرلاینی تخلفی کرده باشد اقدامات انضباطی اعمال خواهد شد. این اقدامات شامل اخطار، تعلق و در مرحله سوم لغو مجوز شرکت‌های هواپیمایی است. در این راستا طی ۲۵ روز گذشته ۳ آژانس و سایت مربوطه به دلیل عدم رعایت نرخ شرکت‌های هواپیمایی، تعلیق شده اند و در صورت مشاهده تخلف اقدامات لازم بر اساس ضابطه انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: تلاش داریم مطابق دستورالعمل موجود ایرلاین ها طبق نرخ اعلام شده، عمل کرده و بر آن نظارت خواهند کرد.

به گفته وی، با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، نرخ ها کاهشی شده و شاهد هستیم در برخی مسیرها قیمت‌ها نصف نرخ‌های مصوب ایرلاین هاست. به عنوان نمونه قیمت بلیت تهران-مشهد ۲.۷ میلیون تومان است که دیروز ۱.۲میلیون تومان فروخته شد.با بلیت مسیر پروازی ۲.۴ میلیونی بلیت تهران-شیراز با قیمت ۸۰۰ هزار تومان فروخته شده است.

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما

وی با تاکید بر اینکه با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما دست دلالان از بازار حمل‌ونقل هوایی کوتاه شد در خصوص اظهارات روز گذشته وزیر راه و شهرسازی درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، گفت: انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی به اجرا قانون مقید باشد. دیوان عدالت اداری رای داده که ستاد تنظیم بازار و دولت حق دخالت در قیمت‌گذاری حمل ونقل هوایی مسافری را ندارد.

اسعدی سامانی درباره سودده بودن ایرلاین ها نیز گفت: شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای داخلی با نرخ ها دستور کاملا زیانده بودند.

وی درباره تحویل سوخت یارانه‌ای به ایرلاین ها بیان کرد: دولت این سوخت را به صورت غیرمستقیم به مردم می دهد، در صورت حذف این سوخت، قطعا روی قیمت بلیت هواپیما تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: تسنیم

مسکن

شناسه : 440363
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا