درآمد صادرات محصولات کشاورزی اعلام شد

وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به راهبردهای به کارگرفته برای رشد کشاورزی در کشور اظهار کرد: تولید مصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۱ میلون تن افزایش یافت و در سال ۱۴۰۲ بیش از یک ملیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی صورت گرفت که نسبت به سال قبل افزایش داشت .

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، آخرین جلسه هیئت دولت یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ به ریاست محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. و هر یک از اعضا به ارائه گزارش عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود پرداختند.

محمد علی نیکبخت -وزیر جهادکشاورزی- در تشریح عملکرد حوزه وزارتی خود، اظهار کرد. با توجه به ظرفیت‌های متنوعی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، از ظرفیت‌های متفاوتی که در حوزه کشاورزی استفاده کرده‌ایم که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چند راهبرد اشاره کنیم که اولین راهبرد: حداکثر سازی تولید در حوزه‌های مختلف با تکیه بر حفاظت از منابع پایه همچون آب و محیط زیست، راهبرد دوم: یکنواختی در تولید محصولات کشاوزی که تا حد ممکن نوسانات را در تولید کاهش دهیم تا تولیدکننده و مصرف کننده کمتر متضرر شوند، راهبرد سوم: توازن بخشی در تولید متناسب با سهم‌بری هر یک از حوزه‌ها از منابعی که استفاده می‌کنند، راهبرد چهارم: تولید صادرات محور برای ارز آوری و توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال و همچنین حمایت از تولید و تولیدکننده را در دستور کار قرار دادیم، راهبرد پنجم: کشاورزی دانش بنیان و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات علمی است.

الویت بحث کشاورزی

وی افزود: همین الان در یکی از موسسات حوزه کشاورزی بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان به‌صورت مشترک کارگاهی علمی و تولیدی را تشکیل داده‌اند.

نیکبخت ادامه داد:‌ ۶ اولویت را در بحث کشاورزی تعریف کرده‌ایم که دو اولویت در زیرساخت‌ها است که اولویت اول آبخیزداری و آبخوان‌داری و دوم اقدامات کوچک تامین آب و همچنین زیرساخت‌های مهم حوزه‌های مختلف کشاورزی است. چهار اولویت نیز در سرمایه‌گذاری تعریف کرده‌ایم که اولویت اول شیلات هم در صید و صیادی و هم در آبزی‌پروری، اولویت دوم صنایع تبدیلی، اولویت سوم توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی و اولویت چهارم دامپروری است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی صورت گرفت که با توجه به راهبرد چهارم نسبت به سال قبل افزایش داشت و بیش از ۲ میلیارد دلار مسئله تجاری بخش کشاورزی بهبود پیدا کرد، نرخ ارزش افزوده در بخش کشاورزی از منفی ۴.۶ درصد در بهار ۱۴۰۲ به ۰.۶ درصد رسیده است که در ۱۴۰۳ از رکود خارج خواهیم شد و شرایط بهتری را تولید کنندگان بخش کشاورزی خواهند داشت.

وی افزود: تولید مصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۱ میلون تن افزایش یافت.

منبع: ایسنا

کشاورزی

شناسه : 440375
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا