۳۸۰ هزار تن برنج از ابتدای سال وارد شده است

دبیرانجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۳۸۰ هزارتن برنج خارجی توسط بخش خصوصی وارد شده است.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، مسیح کشاورز گفت: پیشنهاد بخش خصوصی برای امسال واردات یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برنج بود. اما همانند سال قبل وزارت جهاد نیاز کسری کاهش داد. به طوریکه برای واردات یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج تا پایان سال برنامه ریزی کرده است.

به گفته او، بنابر آمار از ابتدای سال ۳۸۰ هزارتن برنج توسط بخش خصوصی وارد کشور شده. که تقریبا این رقم یک سوم نیاز کل سال وارد شده است. که با توجه به اعمال فصل ممنوعیت واردات همزمان با فصل برداشت. جای این سوال مطرح است که مابقی واردات کسری نیاز کشور در سه ماه پایانی سال چطور می خواهد وارد شود.

کشاورز ادامه داد: یک‌ماه قبل از دوره ممنوعیت ۲۰۰ هزارتن برنج ثبت سفارش کردند. که عملا ۱۰۰ هزارتن بیشتروارد کشور نشد، از این رو پیشنهاد بعدی ما این است که دوره ممنوعیت را کاهش بدهند چراکه این مقطع به قدری حساس است که اگر کمبود بر گرانی برنج خارجی دامن بزنند، قیمت پایه برنج ایرانی افزایش می یابد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج افزود: برای قبل دوره ممنوعیت پیشنهاد واردات ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزارتنی برنج را داده بودیم که متاسفانه محقق نشد، درحالیکه اگر نیمی از کسری نیاز قبل از دوره ممنوعیت وارد می شد، شاهد کمبود و گرانی در بازار نبودیم.

او قیمت هرکیلو برنج هندی در عمده فروشی ها را ۴۵ هزارتومان و پاکستانی بالای ۵۱ هزارتومان اعلام کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کشاورزی

شناسه : 440384
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا