سهمیه سوخت این خودروها حذف می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: طرح تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط با هدف جلوگیری از عرضه خارج از شبکه حداقل روزانه ۶ میلیون لیتر نفت‌گاز و حذف بارنامه‌های جعلی در مرداد امسال در کشور اجرایی می‌شود.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، جلیل سالاری در گفت‌وگوی تلویزیونی در این باره توضیح داد: براساس این طرح، با توجه به بارنامه صادرشده و مبدا و مقصد مشخص‌شده، امکان سوختگیری در جایگاه‌هایی که در همان مسیر قرار دارند، برای ناوگان دیزلی فراهم است.

وی افزود: این طرح با توجه به ۱۳ نوع کاربری در حوزه حمل‌ونقل خودروهای پایه گازوئیل سنگین، به‌صورت تدریجی در تناژهای مختلف اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: اجرای سامانه جامع پیمایش از سال ۱۳۹۳ تکلیف شده بود و در سال ۱۳۹۸ مجدد مصوبه شورای اقتصاد را دریافت کرد.

سالاری بیان کرد: قیمت نفت‌گاز در کشور لیتری ۳۰۰ تومان است که این قیمت در کشورهای همجوار از ۴۵ تا ۵۲ هزار تومان در هر لیتر محاسبه می‌شود و به دلیل همین اختلاف قیمت، حجم مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل ناوگان دیزلی در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با پارسال ۸ میلیون لیتر افزایش یافته و از روزانه ۵۷ میلیون لیتری به ۶۵ میلیون لیتری رسیده است.

تعداد بارنامه‌های جعلی افزایش یافته بود

وی با اشاره به اینکه به دلیل شکاف قیمتی با کشورهای همجوار، تعداد بارنامه‌های جعلی افزایش یافته بود، گفت: در چنین شرایطی دستگاه‌های امنیتی مرتب عرضه خارج از شبکه را پیگیری می‌کردند و برای مدیریت و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت، سامانه جامع پیمایش تکلیف شد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌دنبال آن، اجرای طرح جامع مپینگ را در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور در ۶ هزار نقطه برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: با اجرایی‌شدن این طرح و با هماهنگی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و انجمن صنفی حمل‌ونقل کالا، بارنامه‌ها براساس اسناد حمل و مسیر مشخص حمل‌ونقل، سوخت دریافت می‌کنند که این موضوع به تدریج در طول این ماه عملیاتی می‌شود.

سالاری افزود: پیش‌بینی ما این است که در گام نخست اجرای این طرح، مصرف گازوئیل روزانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: خودروها و ناوگانی که در عملیات حمل‌ونقل فعال هستند، به حجم کافی سوخت دریافت خواهند کرد و در مواردی که بارنامه‌ها و ناوگان غیرفعال باشند، سهمیه پایه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و تنها خودروهای فعال به حجم کافی سوخت را دریافت می‌کنند.

منبع: خبرآنلاین

نفت و پتروشیمی

شناسه : 440440
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا