چه مقدار مالیات از خودروهای لوکس دریافت شد؟

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان از خودروهای لوکس و ۳۰۰ میلیارد تومان از خانه های لوکس مالیات اخذ شده است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی از سال ۱۴۰۱ تاکنون بر اساس قانون بودجه، اقدام به اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت کرده است که مجموعاً ۷۸۲ هزار و ۴۰۹ خودرو مشمول مالیات شدند.

وی افزود: از این تعداد خودرو بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه شد که ۲ هزار میلیارد تومان آن وصول شده است. فرآیند اخذ مابقی مالیات با صدور برگ تشخیص برای این خودروها در حال انجام است.

رحیمی ادامه داد: طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، مبلغ پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد میلیارد تومان یک درصد (۱%) تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و پانصد میلیون تومان دو درصد (۲%) مشمول مالیات می‌شوند. طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ عدد ۳ میلیارد تومان برای خودروی گران قیمت در نظر گرفته شده است. یعنی خودروهایی که ارزش آنها کمتر از ۳ میلیارد تومان باشد، مالیات ندارند. اما هر خودرویی که ارزش آن بیش از ۳ میلیارد باشد، به عنوان لوکس قلمداد شده و از ابتدای سال جاری مشمول یک‌درصد مالیات می‌شوند. همچنین طبق قانون بودجه در سال ۱۴۰۳، خودروهای گران قیمتی که ارزش آنها بیشتر از ۳٫۵ میلیارد تومان است، مشمول ۱ درصد مالیات خواهد شد.

مالیات از خانه‌های لوکس

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی در رصد خانه‌های گران قیمت نیز بوده است که این پایه مالیاتی هم از سال ۱۴۰۰ در حال عملیاتی شدن است. در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۳۳۳ واحد مسکونی، سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی گران قیمت مشمول صدور برگ تشخیص مالیاتی شده اند.

رحیمی ادامه داد: در مجموع ۱۸۸ هزار و ۳۴۴ واحد مسکونی گران قیمت طی این سه سال شناسایی شده اند. از این تعداد واحد مسکونی، ۶ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین و مطالبه شده است. از این تعداد برخی مالکان اعتراض خود را مبنی بر خالی نبودن واحد مسکونی به ثبت رسانده اند که در دست بررسی است.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: فعلاً از ۶ هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه شده از واحدهای مسکونی گران قیمت، ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

گفتنی است، در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت به شرح بندهای زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می‌شوند:

نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان تا ۱۵ میلیارد تومان یک دهم درصد

نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان تا ۲۰ میلیارد تومان دو دهم درصد

نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان تا ۴۰ میلیارد تومان سه دهم درصد

نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تومان تا ۶ میلیارد تومان چهار دهم درصد

نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج دهم درصد

تغییر در قیمت واحدهای مسکونی

این روند در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز دنبال شد، اما با تغییراتی در قیمت واحدهای مسکونی به طوری که، واحدهای مسکونی با ارزش روز از ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان معادل یک دهم درصد، از ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان معادل ۲ دهم درصد، از ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان معادل ۳ دهم درصد، از ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تومان معادل ۴ دهم درصد و نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان معادل نیم درصد تعیین شد.

همچنین طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ مالیات سالیانه خانه‌های گران قیمت و باغ ویلاها، نسبت به مازاد ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان ۲ در هزار است. تمامی واحدهای مسکونی و باغ ویلاها، مشروط بر آنکه ارزش عرصه و اعیان آنها، بیش از ۲۰ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات بر خانه‌های گران قیمت ۱۴۰۲ می‌شوند. نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت در سال ۱۴۰۳، بدین صورت بوده که مالکان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مشمول مالیات، ۲ هزارم یا ۲ دهم درصد ارزش ملکشان، نسبت به مازاد ۲۰ میلیارد تومان را محاسبه کرده و حاصل، میزان مالیات آنها در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

مهر

اقتصاد کلانخودرو

شناسه : 440605
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا