آخرین شانس ایران در بزنگاه تاریخی؛

بحران سه ضلعی

مسعود نیلی و احمد میدری، دو اقتصاددان از دو طیف فکری اقتصادی، هم‌صدا و هم‌کلام می‌گویند نمی‌توان کشور را بر استمرار شرایط جنگی اداره کرد.

جهان صنعت نیوز – در آستانه تشکیل دولت چهاردهم، یکبار دیگر اقتصاددانان نسبت به ادامه شرایط کنونی هشدار می‌دهند؛ هشدارهایی که بارها در دولت‌های قبلی مطرح شده و بی‌اعتنایی سیاستگذاران به این هشدارها، اقتصاد ایران را به شرایط امروز کشانده است.

آخرین شانس در یک بزنگاه تاریخی: گفتگو و اجماع برای عبور از ابرچالش‌ها

سرویس اقتصاد کلان: مسعود نیلی و احمد میدری دو اقتصاددان مطرح ایرانی در نشستی در اتاق بازرگانی ایران، با تاکید بر اهمیت گفتگو و اجماع‌سازی برای عبور از چالش‌های کشور، دولت چهاردهم را آخرین شانس ایران در این بزنگاه تاریخی خواند.

سه ضلعی بحران در ایران

نیلی در این نشست، با اشاره به سه ضلع بحران در ایران، شامل ناترازی‌های مالی و زیست‌محیطی، روابط خارجی و شکاف‌های بین‌نسلی، گفت: “تداوم ناترازی‌ها کشور را دچار بحران‌های جدی می‌کند.”

وی افزود: “در این شرایط، ارز حاصل از صادرات نفت را به واردات بنزین اختصاص می‌دهیم. از این طریق درآمد خالص نفت کوچک‌تر و عرضه ارز با کاهش درآمد نفت باعث جهش بزرگ‌تر نرخ ارز و هدر‌رفت ارز خواهد بود.”

مهم‌ترین چالش: ناترازی انرژی

نیلی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل کشور ناترازی انرژی است، اما رفع آن فوری‌ترین نیست، گفت: “اگر بخواهیم با حفظ شرایط ناترازی و شکاف اجتماعی، به سراغ حل مساله تحریم برویم، مجبور خواهیم بود به دلیل ضعف‌ها، امتیازاتی به طرف مقابل بدهیم.”

وی افزود: “اگر با وجود تحریم‌ها و شکاف‌ها دست به اصلاحات گسترده اقتصادی برای رفع ناترازی‌ها بزنیم اکثر فشار به خانوار‌های قشر متوسط و‌ علی‌الخصوص قشر ضعیف وارد می‌شود که آن هم ممکن است به بحران منتهی شود.”

دولت گفتگو و اجماع

نیلی با اشاره به شعار “برای دعوا نیامده‌ام” رئیس‌جمهور، گفت: “دولت چهاردهم باید اصلاح‌گر روابط همیشه مخرب درون حاکمیت باشد.”

وی افزود: “دولت پزشکیان دولت آتش‌نشان و برخورد منفعل با حوادث نیست، با نگاه منطقی و بحران‌های موجود دولت توسعه نیز نمیتواند باشد، پس دولت ایشان چه دولتیست؟ پاسخ این است: دولتی برای گفت‌و‌گو به منظور اجماع‌سازی برای رفع بحران‌ها. این آخرین شانس ما در این بزنگاه و یک اتمام حجت تاریخی است.”

بودجه، نقطه آغاز مشکلات

احمد میدری، دیگر اقتصاددان حاضر در این نشست، نیز با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه، گفت: “سازمان برنامه، بی‌برنامگی را به کل کشور کشانده است.”

وی افزود: “پول‌ها رسوب می‌کنند و نمی‌توان برایشان برنامه‌ریزی کرد، ما در ایران امکان ردیابی بودجه و منابع را نداریم. ردیف‌های متفرقه زیادی در نظام بودجه‌ریزی کشور دیده می‌شود که درک و اجرای بودجه را مبهم و غیرشفاف می‌کند.”

میدری راهکار برون‌رفت از این بحران را تغییر رفتار مدنی دانست و گفت: “فعالیت‌های مدنی باید از حالت نقد و توسعه‌نویسی خارج شود و به شکل سازمان یافته درآید.”

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 440698
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا