هسته سخت تورمی؛ تورم به زیر ۳۰ درصد نمی‌آید

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه تیر ماه با ۳۲.۲ درصد افزایش پیدا کرد.

جهان صنعت نیوز، در تیر ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به ۲۵۵.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۲.۲ درصد افزایش داشته و در دوازده ماه منتهی به تیر ۱۴۰۳، ۳۵.۵ درصد افزایش یافته است. تورم نقطه به نقطه ۳۲.۲ درصد و تورم ماهانه ۲.۲ درصد بوده است. نرخ تورم سالانه ۳۵.۵ درصد و برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای بین ۳۱.۶ تا ۳۶.۴ درصد متغیر بوده که فاصله تورمی دهک‌ها ۴.۸ واحد درصد بوده است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

تورم نقطه به نقطه که درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، در تیر ماه ۱۴۰۳ برابر با ۳۲.۲ درصد بوده است. به عبارت دیگر، خانوارهای کشور در این ماه به طور میانگین ۳۲.۲ درصد بیشتر از تیر ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. این میزان نسبت به ماه قبل ۰.۳ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

تورم ماهانه که درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد، در تیر ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲.۲ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۱.۶ درصد و برای گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۲.۵ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

نرخ تورم سالانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن را نشان می‌دهد، در تیر ماه ۱۴۰۳ به ۳۵.۵ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور

نرخ تورم سالانه کشور در تیر ماه ۱۴۰۳ برابر با ۳۵.۵ درصد بوده که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۱.۶ درصد برای دهک اول تا ۳۶.۴ درصد برای دهک دهم متغیر است. فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۴.۸ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 440837
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا