پرداخت ارز به شرکت‌های سازنده موبایل کذب محض است

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در پی اظهارات کذب و غیر کارشناسانه یک مسئول در اتاق بازرگانی ایران، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و تخصیص ارز به شرکت‌های تولیدکننده موبایل ایرانی را قویاً تکذیب کرد.

به گزارش سرویس دانش و فناوری جهان صنعت نیوز، محمد خاکساری؛ رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی. فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در راستای تبیین اظهارات غیر واقع رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی. که با عنوان «ارزخواری به اسم تولید موبایل ایرانی» توسط برخی از رسانه‌ها منعکس شده. جهت تنویر افکار عمومی و تببین ادعاهای کذب مطروحه، بیان کرد. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری پرداخت تسهیلات ارزان قیمت. و تخصیص ارز به شرکت‌های تولیدکننده موبایل ایرانی را قویاً تکذیب می‌کند.

وی ضمن تأکید بر این‌که معاونت علمی همواره حمایت از تولید داخل با در نظر گرفتن فناوری. نوآوری، صرفه و ضرورت تولید هرگونه حمایتی را محقق کرده است. افزود: رویکرد و اولویت معاونت علمی، تکمیل زنجیره‌های ارزش فناوری‌های اولویت‌دار و ارزش آفرین بوده. و منابع محدود حمایتی خود را بر توسعه محصولات فناورانه. با ارزش افزوده بالا در زنجیره صنایع مختلف به ویژه صنعت مخابرات و اتصال‌پذیری متمرکز کرده است.

خاکساری افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف دارو، تجهیزات پزشکی، نفت، انرژی، پایین دست پتروشیمی و … با دریافت مجوزات قانونی ثبت سفارش از نهادهای مسئول و مراجعه به این معاونت و دفاع از اهمیت محصول از اولویت بالاتری در تخصیص ارز برخوردار می‌شوند که در این فقره نیز برخلاف اظهارنظر غیرمسئولانه مطرح‌شده، هیچ شرکت تولیدکننده موبایل از سوی این معاونت به بانک مرکزی معرفی نشده است.

ادعای کذب مطرح شده

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص ادعای کذب مطرح شده در خصوص تخصیص ارز گفت: اساساً موضوع تخصیص ارز در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و ارتباطی با اختیارات معاونت علمی ریاست جمهوری ندارد؛ معاونت علمی صرفاً نقش حمایتی و تسهیل‌گری داشته و این فرآیند را تسریع و تسهیل می‌کند. بدیهی است که میزان ۳۶۰ میلیون دلار تخصیص ارز از سوی این معاونت، کذب محض است.

خاکساری با بیان این‌که اظهارت کذب و بلاوجه مطرح شده، سبب خدشه به وجهه هزاران نخبه و فارغ‌التحصیل دانشگاهی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان شده است افزود: حمایت مبتنی بر فناوری و نوآوری معاونت علمی از شرکت‌های دانش‌بنیان، مانع مستحکم خروج سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور شده و این شرکت‌ها رکورد ۸.۵ برابر شدن صادرات در سه سال گذشته را به ثبت رسانده‌اند.

وی با بیان این‌که گام عملی و اجرایی معاونت در حمایت‌های جدی از تحقیق و توسعه و تکامل زنجیره‌های ارزش فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان، به صادرات بیش از ۲.۵۱ میلیارد دلاری این شرکت‌ها منجر شده است، تصریح کرد: رشد بالای ۲۰ درصدی اشتغال تخصصی برای بیش از ۴۰۰هزار متخصص و دانشگاهی در این شرکت‌ها جلوه و نمود عینی در اقتصاد کشور داشته است.

خاکساری با تأکید بر این که ادعای بدون پایه و اساس این‌چنینی ضمن نادیده انگاری تلاش‌های هزاران متخصصص و فناور، القای حس خودتحقیری ملی را به همراه دارد، تصریح کرد: انتظار می‌رود تا پیش از هرگونه ادعاهای این چنینی، مستندات و حقایق موجود را مورد توجه قرار داده و در بیان مسائل مطرح شده با رعایت انصاف و اصل بیان حقیقت در مسیر ارتقای آگاهی و امیدآفرینی.

منبع: تسنیم

دانش و فناوری

شناسه : 440869
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا