ورود آب از سد کرج به “بوستان جنگلی چیتگر” پس از یک دهه

شهردار منطقه ۲۲ گفت: آبی که امروز وارد چیتگر شد با لوله‌گذاری ۳۱۵ اینچی به طول ۳ هزار متر صورت گرفته و این قابلیت را دارد که ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب را وارد چیتگر کند.

به گزارش سرویس محیط زیست جهان صنعت نیوز، مسعود نصرتی؛ شهردار منطقه ۲۲ در آیین افتتاح خط لوله ۳۱۵ انتقال آب خام به طول ۳ هزار متر به بوستان جنگلی چیتگر در جمع خبرنگاران‌، اظهار کرد. آبی که امروز وارد چیتگر شد با لوله‌گذاری ۳۱۵ اینچی به طول ۳ هزار متر صورت گرفته. و این قابلیت را دارد که ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب را وارد چیتگر کند.

وی ادامه داد: نیاز آبی بوستان چیتگر با دبی ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به همراه منابع آبی دیگر مانند چند حلقه چاه. قنات و پساب تصفیه‌شده، می‌توانند تامین شوند. پساب تصفیه‌شده نیاز آبی پایین‌دست را تامین می‌کند.

شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به اینکه برای انتقال منابع آبی از پایین‌دست لوله‌گذاری‌ها انجام شده است. اضافه کرد: تصفیه‌خانه مجتمع شهید باقری آب پایین‌دست را به چیتگر هدایت می‌کند. و از سوی دیگر قرارداد تصفیه‌خانه خرگوش دره به امضاء رسیده. که با اجرای این تصفیه‌خانه بخش زیادی از مشکلات حل‌وفصل خواهد شد.

به منابع آبی ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر آب بر ثانیه نیاز است

نصرتی تاکید کرد: برای آبیاری کامل بوستان جنگلی چیتگر به منابع آبی ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر آب بر ثانیه نیاز است. و در حقیقت این ظرفیتی است که آن را در یک برنامه به عنوان یک افق دنبال خواهیم کرد. که البته کاملا قابلیت تحقق دارد و بخش اعظمی از آن به نتیجه رسیده است. به شکلی که در هفته گذشته دو حلقه چاه را وارد مدار کردیم. و امروز نیز با افتتاح این خط انتقال ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد بوستان جنگلی چیتگر می‌شود. به این ترتیب نگرانی آبیاری این درختان با این اقدامات حل و فصل خواهد شد.

شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به ورود یک سازمان مردم‌نهاد برای نگهداشت و موضوع کاشت و جایگزینی درختان در چیتگر ادامه داد: براساس توافقی که امروز صورت گرفت، طی برنامه‌ای پنج ساله، یک سازمان مردم‌نهاد اقدام به کاشت ۵۰ هزار درخت به همراه تقبل هزینه‌های نگهداری آنها خواهد کرد. این سازمان مردم‌نهاد متعهد به پرداخت هزینه‌های جاری نیز شده است. بی‌شک، ورود این سازمان مردم‌نهاد حامی محیط زیست به موضوع بوستان چیتگر، اتفاقی ارزشمند است.

وی ادامه داد: بوستان جنگلی چیتگر ۴۵۰ هزار درخت دارد که در حال حاضر ۴۷۰۰ درخت با تشخیص منابع طبیعی در مرحله خشک شدن است اما منابع طبیعی معتقد است اگر این درختان به روش غرق‌آبی آبیاری شوند بخشی از آنها قابلیت برگشت دارند. همچنین ۲۰۰۰ درخت با بن بالا ظرف دو ماه گذشته در این بوستان کاشته شده است.

تعیین مسببین و عاملین خشک شدن درختان جنگلی چیتگر

شهردار منطقه ۲۲ در خصوص تعیین مسببین و عاملین خشک شدن درختان جنگلی چیتگر نیز گفت: ورود دادستان به موضوع در ابتدا با اولویت هم‌افزایی دستگاه‌ها و قرارگیری آنها در کنار یکدیگر برای تامین منابع آبی و حل مشکل آبیاری درختان بوده است اما هنوز تشخیصی برای عامل یا عاملین کوتاهی در این امر داده نشده و یا اینکه اعلام نشده است.

وی تاکید کرد: با تکنیک‌هایی که امروز به کار برده‌ایم که البته می‌توانست از سال‌های قبل اجرایی شود می‌توانیم این بوستان را نجات دهیم و از شرایط بد خارج کنیم. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مجموعه چیتگر می‌شود که اگر تصفیه‌خانه خرگوش دره وارد مدار شود، می‌توانیم بگوییم که مشکل ما حل خواهد شد. در حال حاضر نیز با میزان ورودی آب، دیگر با نگرانی خشک شدن درختان روبه‌رو نیستیم ولی برای دستیابی به شرایط آرمانی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر بر ثانیه منابع آبی نیاز است، البته باید تغییر گونه‌های قالب و تغییر سیستم آبیاری در دستور کار قرار بگیرد که در هر دو مورد اقدامات اولیه آغاز شده است.

منبع: تسنیم

محیط زیست

شناسه : 440877
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. لاف زدن و دروغ گفتن هم حدی داره بعد از گذشت سه ماه از برداشت گندم همش وعده سر خرمن میدن و خروار خروار دروغ میگن با وعده‌های پوچ و توخالی کشاورز و کشاورزی به گا رفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا