اختلاف طبقاتی انگلیسی! ؛ زبان‌آموزی، کالایی لوکس در گرداب نابرابری

با افزایش تقاضا برای یادگیری زبان‌های خارجی، بازار آموزشگاه‌های زبان در تهران رونق یافته است. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد که تفاوت قابل توجه و میلیون تومانی در هزینه‌ها و کیفیت تدریس بین آموزشگاه‌های مناطق مختلف شهر تهران وجود دارد.

دیبا حاجیهاجهان صنعت نیوز ؛ این روز‌ها، تب و تاب روز افزون مهاجرت، بازار آموزشگاه‌های زبان را داغ کرده‌است. تا چند سال پیش برای آموختن زبان‌های خارجی متفرقه، نیاز به بررسی های زیادی بود اما اکنون، حتی موسسات محله‌ای، طیف گسترده‌ای از زبان ها اعم از انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، ترکی استانبولی، عربی و غیره را آموزش می‌دهد.

در نگاه اول به نظر می‌رسد همگی به یک عمل واحد یعنی آموزش اشتغال دارند. اما شکاف قیمتی میان آموزشگاه‌ها به طور کلی آن‌ها را از هم ‌متمایز می‌کند. آیا مناطق شمالی تهران از طریق دریافت شهریه‌های بالا قصد پوشش دادن هزینه‌های جانبی مثل اجاره‌بها را دارند یا مناطق جنوبی برای ارائه  قیمت پایین تر مجبور به کاهش کیفیت تدریس هستند؟

در حالی که برخی آموزشگاه‌های شمال تهران ادعای استفاده از اساتید خارجی را دارند، برخی آموزشگاه‌های جنوب تهران موفق به تکمیل ظرفیت کلاس‌های خود نمی‌شوند. آموزشگاهی در جنوب شهر به خبرنگار «جهان صنعت نیوز» گفت: کلاس‌های پیشرفته دو بار در سال تشکیل می‌شوند. یک بار اول فروردین و یک بار اول مهر. تعداد جلسات به طور دقیق مشخص نیست اما برای ۱۵تا ۲۰ جلسه باید مبلغ ۶۵۰ هزار تومان بپردازید. این آموزشگاه همچنین بیان کرد: ظرفیت کلاس‌های ما معمولا به ده نفر نمی‌رسد و به همین جهت کلاس‌ها لغو می‌شود. اگر قصد شرکت در دوره آیلتس را داشته باشید باید هزینه همه زبان‌آموزان را پرداخت کنید تا کلاس به صورت خصوصی برگزار شود. این هزینه بسیار بالاست و زبان‌آموزان از پس آن بر نمی‌آیند.

اکثر آموزشگاه‌های شمال  شهر کلاس گروهی آیلتس برگزار نمی‌کنند و این دوره فقط به صورت خصوصی و با شهریه ۴۹۰ تا ۶۹۰ هزار تومان به ازای هر جلسه برای یک ساعت و نیم قابل خرید است. آموزشگاهی در زعفرانیه شرایط ثبت‌نام را این‌گونه اعلام کرد:  کلاس‌های گروهی ما با استفاده از مدرسان خارجی برگزار می‌شوند. برای ۱۲ جلسه چهار ساعته لازم است مبلغ چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازید.

آموزشگاه‌های مرکز شهر قیمت‌های منطقی‌تری ارائه می‌کردند. آموشگاهی واقع در منطقه هفت تیر تهران شرایط ثبت نام در دوره آیلتس را این‌گونه توضیح داد: برای ۱۱ جلسه یک ساعت و نیم، لازم است مبلغ یک میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بپردازید. هزینه کلاس خصوصی هر یک ساعت و نیم ۳۳۰ هزارتومان است.

نرخ شهریه اعلام شده توسط آموزشگاه بدون احتساب هزینه کتاب است. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از موسسات کتاب‌ها را حدودا ۳۰%  گران تر از قیمت بازار به فروش می‌رسانند.

تعداد شرکت‌کنندگان در کلاس نیز متفاوت است. در حالی‌که آموزشگاه‌های جنوب شهر کلاس‌هایی با جمعیت کمتر از ده نفر را لغو می‌کنند، آموزشگاهی در شمال تهران در مورد تعداد شرکت‌کنندگان گفت: کلاس‌های عمومی اکثرا پنج الی هفت نفره و کلاس‌های نیمه خصوصی سه نفره هستند. آموزشگاه مشهوری نیز تعداد زبان آموزان حاضر در کلاس‌های خود را ۲۰ الی ۳۰ نفر اعلام کرد.

اختلاف طبقاتی در آموزش می‌تواند آسیب‌های گسترده‌ای به همراه داشته‌باشد. این روزها آموزش زبان انگلیسی با کیفیتی قابل قبول در یک محله متوسط، کالایی لوکس به حساب می‌آید چراکه یک چهارم حقوق یک کارگر را شامل می‌شود. از این رو تعداد قابل توجهی از علاقه‌مندان که قادر به پرداخت شهریه گزاف موسسات نمی‌باشند‌، کلاس‌های رایگان موجود در فضای مجازی را جایگزین کلاس درس حضوری کرده‌اند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده

شناسه : 441016
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا