نوآوری و پیچیدگی، کلید رقابت‌پذیری و توسعه اقتصادی کشور

در دومین کنفرانس ملی نوآوری که در ۲ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد، دکتر سعید زرندی، مدیرعامل هولدینگ صنایع شیمیایی ایران، بر اهمیت توسعه تولید و توان رقابت‌پذیری در سطح جهانی تأکید کرد. وی گفت که برای دستیابی به توسعه اقتصادی، باید به جای تولید مواد اولیه، به سمت تولید محصولات پیچیده و نوآورانه حرکت کنیم. زرندی افزود که در حال حاضر، صادرات محصولات ایران محدود به مواد اولیه است و برای رقابت جهانی، صنایع نیازمند نوآوری و تولید محصولات با پیچیدگی بالا هستند. وی همچنین تاکید کرد که استراتژی و مدیریت نوآوری در بنگاه‌ها باید تقویت شود تا بتوانیم فاصله‌ی خود با کشورهای پیشرفته را کاهش دهیم.

جهان صنعت نیوز – دومین کنفرانس ملی نوآوری با حضور متخصصین و نمایندگان شرکت‌های فعال در حوزه صنعت و معدن، عصر سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. دکتر سعید زرندی، مدیرعامل هولدینگ صنایع شیمیایی ایران و معاون اسبق وزارت صمت در این کنفرانس در مورد اهمیت جایگاه صنایع کشور در مقایسه با همسایگان و نزدیکان و امکان تبادل کالا و محصول گفت: در سال‌های اخیر، در مطالعات توسعه صنعتی، ایده‌هایی مطرح شده است که اعتقاد دارند برای توسعه اقتصادی، چاره‌ای جز توسعه در تولید وجود ندارد. برای توسعه تولید باید توان رقابت‌پذیری خود را بالا ببریم. یکی از راه‌های مؤثر در سنجش رقابت‌پذیری این است که ببینیم چقدر می‌توانیم در سطح جهانی نقش‌آفرین باشیم. اگر می‌خواهیم به توسعه اقتصادی برسیم، باید در توسعه تولید کار کنیم و توان رقابت‌پذیری را بالا ببریم. باید بدانیم در سطح جهان چقدر می‌توانیم نقش‌آفرین باشیم، نه اینکه خودمان را فقط با گذشته خود مقایسه کنیم، زیرا دیگران هم حرکت کرده و جلوتر می‌روند.

وی ادامه داد: در این رقابت، حتی اگر تحریم‌ها نباشند و در شرایط عادلانه با سایر کشورها روابط خوبی داشته باشیم، باید بررسی کنیم که در کجاها می‌توانیم خودنمایی کنیم. به طور مثال، چقدر محصولات پیچیده تولید می‌شود که دیگران قدرت تولید آن را نداشته و زنجیره تولید جهانی به آن وابسته می‌شود. محصولات باید پیچیدگی داشته باشند، وگرنه جایگاه ما همین‌جا می‌ماند و فقط تولیدکننده مواد اولیه در جهان خواهیم بود. اگر می‌خواهیم در رقابت جهانی به جایی برسیم، راهی جز نوآوری نداریم؛ تولید فناورانه مواد خام در حجم بالا راه‌حل نیست.

دکتر زرندی بیان کرد: در سال‌های گذشته افزایش صادرات داشته‌ایم، اما حقیقت این است که ما ۱ دلار جنس صادر می‌کنیم، اما ۵ دلار جنس وارد می‌کنیم که نشان‌دهنده جایگاه محدود ما در سطح جهانی است و به تأمین مواد اولیه تولید جهانی ختم می‌شود. اگر بخواهیم در رقابت جهانی به جایگاهی برسیم، راهی جز تولید فناورانه نداریم. در حوزه صنایع شیمیایی هم وضعیت همین است. در این حوزه نیز یکی از کشورهایی هستیم که نتوانسته‌ایم محصولاتی با پیچیدگی‌های لازم ارائه کنیم. امروزه شاخص پیچیدگی، یکی از نشانه‌های قدرت یک محصول است. مطابق آمار، در ۳۵ محصول صادراتی کشور، هیچ‌کدام در بسته‌بندی محصولات پیچیده قرار ندارند.

وی در پایان گفت: جریان بنگاه‌های بزرگ باید به سمت نوآوری حرکت کند؛ چرا که همین حالا به‌دلیل تحریم‌ها بیش از ۲۰ سال از حوزه نوآوری عقب هستیم و باید با استفاده از راه‌های میان‌بر این گپ پر شود. در بنگاه‌ها، استراتژی نوآوری، مدیریت کنترل نوآوری، هدایت فرآیندهای نوآوری و ایجاد فرهنگ نوآوری از مهم‌ترین مباحث به‌شمار می‌روند.

 

صنعت و معدن

شناسه : 441264
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *