چگونگی حفاظت از خود در مقابل پرتوهای فرانبفش

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در واکنش به اخباری مبنی بر افزایش شدت تابش پرتوهای فرابنفش خورشید طی روزهای پیش رو، ضمن ارایه توصیه‌هایی جهت حفاظت مقابل این تابش‌ها، گفت: تابش پرتوهای فرابنفش، پدیده‌ای طبیعی است و در چنین شرایطی باید آموزش‌های لازم درباره چگونگی حفاظت مقابل پرتوهای فرانبفش در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش سرویس عمومی جهان صنعت نیوز، مهندس علی گورانی اظهار کرد. پرتوهای فرابنفش خورشیدی همواره وجود دارند. و شدت آن از خیلی کم تا بسیار زیاد است. افزایش شدت پرتوهای فرابنفش در یک نقطه از کشور، خبر جدیدی است. نه تنها افزایش شدت پرتوهای فرابنفش در یک نقطه خبر جدیدی نیست. بلکه با توجه به شدت دما می‌توان گفت که یک پدیده طبیعی است.

شاخص محدوده پرتوهای فرابنفش خورشیدی

وی با بیان اینکه شاخصی برای پرتوهای فرابنفش خورشیدی لحاظ شده، ادامه داد. شاخص پرتوهای بنفش از عدد یک آغاز می‌شود. و این شاخص بیش از عدد ۱۱ است. از عدد یک تا ۳ به عنوان «محدوده ایمن» شناخته می‌شود. اما از عدد ۳ به بعد، یک تهدید به حساب می‌آید.

۱۰ تا ۱۶؛ اوج تابش‌ پرتوهای فرابنفش

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با اشاره به شدت تابش پرتوهای بنفش خورشیدی در کشور خاطرنشان کرد. اختلاف میان شدت تابش پرتوهای بنفش خورشیدی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ به عدد ۱۰ و حتی گاهی‌اوقات به بیش از ۱۰ عدد می‌رسد. سازمان بهداشت جهانی درباره مواجهه با پرتوهای فرابنفش توصیه‌هایی ارائه داده. و بر این توصیه‌ها تاکید می‌کند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند. نباید در معرض تابش نور خورشید قرار گرفت.

تعریف پروتکل‌های حفاظتی با توجه به شاخص تابش

گورانی ادامه داد: اگرچه سازمان بهداشت جهانی بر این تاکید دارد که تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار نگیرید، اما اغلب افراد تصور می‌کنند که حضور در زیر سایه حتی طی ساعات اوج تابش پرتوهای فرابنفش (ساعات ۱۰ صبح تا ۱۶) حجم کمتری از پرتوفرابنفش را متوجه آنها می‌کند. اگرچه چنین تصوری وجود دارد اما باید گفت پرتو فرابنفش از انعکاس محیط پیرامونی گرفته می‌شود. به طور مثال، کوهنوردی در یک روز برفی سبب می‌شود میزان پرتوگیری به ۱۸۰ درصد برسد؛ به نحوی که ۱۰۰ درصد پرتوگیری انجام می‌شود و کریستال‌های برف نیز به میزان ۸۰ درصد پرتوها را بازتاب می‌کنند. با توجه به این شرایط می‌توان گفت ورزشکاران زمستانی جزو گروه‌های پرخطر در مواجهه با تابش پرتوهای خورشیدی هستند.

وی با بیان اینکه شیوه‌های حفاظتی با توجه به شدت و شاخص پرتوهای فرابنفش خورشیدی تعریف شده، بیان کرد: متاسفانه اطلاع‌رسانی درباره چگونگی حفاظت از پرتوهای خورشدی با توجه به شدت آن در کشور کم است. اما در مجموع هرچه میزان شدت پرتو افزایش یابد، به همان میزان نیز میزان پروتکل‌ها سخت‌تر می‌شود.

سرطان پوست، جزو ۵ سرطان شایع کشور

وی در این باره افزود: سرطان پوست جزو ۵ سرطان شایع در ایران به حساب می‌آید و بیش از ۹۰ درصد دلایل ابتلا به این بیماری در پرتوگیری ریشه دارد. اگر مردم و به ویژه گروه‌های پرخطر مانند کشاورزان، کارگران فضای باز و رانندگان نسبت به پرتوگیری و اهمیت چگونگی حفاظت از پرتوها آگاه باشند میزان سرطان پوست کاهش می‌یابد.

آب مروارید و پیرپوستی زودرس از عوارض پرتوگیری

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ادامه داد: سرطان پوست، آخرین مرحله آسیب پوستی به حساب می‌آید. پیش از اینکه یک فرد به سرطان پوست مبتلا شود، پوست او به شدت آسیب دیده است. اینطور نباید تصور کرد که آسیب‌های ناشی از پرتوگیری فقط به سرطان پوست محدود می‌شود، بلکه «آب مروارید» و «پیرپوستی زودرس» از دیگر آسیب‌های پرتوگیری به حساب می‌آیند.

گورانی ادامه داد: آب مروارید از علل نور خورشید است و میزان این بیماری در کشور زیاد است و پیرپوستی زودرس نیز به دلیل نور خورشید است. در گذشته، پیرپوستی زودرس در کانون توجه قرار نداشت؛ چرا که بر این باور بودند یک مولفه لوکس به حساب می‌آید اما این روزها گفته می‌شود هنگامی که میزان پیرپوستی در یک جامعه زیاد باشد آن جامعه، تکیده و غیرفعال است. هنگامی که یک فرد چهره شاداب دارد، میزان انرژی بیشتری دارد؛ در حالی که چروکیده بودن و پیرپوستی زیاد نه تنها یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود بلکه آن جامعه نیز پیر به نظر می‌رسد.

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ادامه داد: بازهم تاکید می‌کنم توصیه‌هایی با توجه به میزان شدت پرتوهای فرابنفش وجود دارد. تابش پرتوهای فرابنفش، یک پدیده طبیعی است. آموزش‌های لازم درباره چگونگی حفاظت دربرابر پرتوهای فرانبفش باید در اختیار مردم قرار گیرد.

توصیه‌های وزارت بهداشت برای حفاظت در برابر پرتوگیری نور خورشید

گورانی توضیح داد: استفاده از کلاه لبه‌دار با لبه ۷ سانت، استفاده از عینک UV دار توصیه می‌شود. برخی عینک‌ها UV ندارند و فقط فضا را تاریک می‌کنند؛ نکته مهم و اساسی این است که مردمک چشم در فضای تاریک بازمی‌شود و این موضوع سبب افزایش میزان پرتوهای فرابنفش می‌شود.

وی گفت: استفاده از کرم ضد آفتاب و آشنایی و اطلاع با مواردی مانند میزان SPF کرم، مقدار استفاده، مدت‌زمان استفاده و میزان ماندگاری کرم بر پوست اهمیت دارد. نوشیدن آب فراوان نیز جزو توصیه‌های دیگر به حساب می‌آید.

منبع: ایسنا

عمومی

شناسه : 441426
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا