قربانیان دیالیز همچنان می‌میرند؛

سکوت مرگبار

محلول‌های مسموم دیالیز صفاقی تولیدی شرکت ثامن، تاکنون باعث مرگ ۵۳ نفر شده‌اند؛ این در حالی است که وزارت بهداشت به جای هشدار و شفاف‌سازی، به پنهان‌کاری ادامه می‌دهد.

جهان صنعت نیوز – به دنبال توزیع محلول‌های دیالیز صفاقی آلوده تولید شرکت ثامن، تاکنون ۴۹ بزرگسال و ۴ کودک جان خود را از دست داده‌اند. این حادثه به دلیل وجود آلودگی‌های متعدد در این محلول‌ها رخ داده است. متأسفانه، وزارت بهداشت از همان ابتدا نسبت به رسانه‌ای شدن این موضوع بی‌علاقه بود و اکنون نیز به پنهان‌کاری ادامه می‌دهد. شرکت ثامن و وزارت بهداشت هر دو متهم به کم‌کاری در نظارت بر تولید و توزیع این محلول‌ها هستند.

فاجعه مسمومیت در بیماران دیالیز صفاقی

سرویس اجتماعی: گزارش‌ها حاکی از آن است که محلول‌های دیالیز صفاقی تولید شرکت داروسازی ثامن، که به آلومینیوم آلوده بوده‌اند، منجر به مرگ ۵۳ بیمار در ایران شده‌اند. از ۱۷ خرداد، این محلول‌ها به صورت مخفیانه از داروخانه‌ها جمع‌آوری شدند، اما تاکنون ۴۹ بزرگسال و ۴ کودک قربانی این محلول‌ها شده‌اند. تعدادی دیگر از بیماران نیز با عوارض شدید در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند و با خطر مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

واکنش‌ها و ابهامات پیرامون حادثه

وزارت بهداشت، به جای شفاف‌سازی و هشدار، از رسانه‌ای شدن این فاجعه خودداری کرده و به پنهان‌کاری ادامه داده است. شواهد نشان می‌دهد که محلول‌های آلوده از دی‌ماه سال گذشته توزیع شده‌اند، اما رسیدگی به این موضوع به کندی پیش رفته است. در ۱۷ خرداد، پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی محلول‌ها، سرپرست ریاست‌جمهوری دستور بررسی فوری داد و سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ملزم به همکاری شدند.

موضع‌گیری مسئولین و شرکت ثامن

مجید طبسی، مدیرعامل شرکت ثامن، اعلام کرد که مواد اولیه آلوده از شرکت‌های داخلی تأمین شده و این شرکت مسئولیتی در قبال آلودگی ندارد. با این حال، پروفسور بهروز برومند، بنیانگذار دیالیز در ایران، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را به دلیل نظارت ناکافی بر تولید داروهای خاص مقصر می‌داند. وی تأکید کرد که این فاجعه، یک بحران ملی است و باید مقصران آن محاکمه شوند.

دکتر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز بر لزوم رسیدگی به این پرونده تاکید کرده و اعلام کرده است که وزارت بهداشت باید نظارت بیشتری بر تولیدات دارویی شرکت ثامن داشته باشد. وی اظهار داشت که بازرسان باید محلول‌های مسموم را از داروخانه‌ها جمع‌آوری کنند و از سوءاستفاده جلوگیری کنند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو

شناسه : 441620
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا