صنعت در یک قدمی نابودی؛ برق نداریم

بحران ناترازی انرژی در دولت سیزدهم، با افزایش قطعی برق در صنایع و ایجاد مشکلات جدی برای تولیدکنندگان، فعالیت بخش خصوصی را تحت تأثیر قرار داده است.

دیبا حاجیها – جهان صنعت نیوز ؛ قطعی‌های گسترده برق در دولت دوازدهم، باعث نارضایتی شدید مردم و خرابی لوازم برقی خانگی شد. خاموشی‌هایی که برنامه‌ریزی شده و نشده، زندگی خانوارها و بخش خصوصی را مختل ‌می‌کرد، در سه سال اخیر کاهش قابل توجهی داشته‌است. دولت سیزدهم کاهش خاموشی در شبکه خانگی را ناشی از کاهش ناترازی انرژی دانست و ادعا کرد که از شکاف میان عرضه و تقاضای انرژی کاسته‌است. اما مشاهدات نشان می‌دهد قطعی برق شرکت‌های صنعتی در شدید‌ترین حالت چند سال گذشته قرار‌دارد و تولید را مختل و تولیدکنندگان را متحمل ضرر‌های قابل توجهی کرده است. درحالی‌که دولت سعی دارد با کاهش ساعت کاری ادارات ناترازی انرژی را کنترل کند، انگار برای گذر از تابستان فعلی و رویارویی با تابستان‌های آینده، باید تدابیر اساسی‌تری اتخاذ شود.

تولید قربانی آسایش بخش خانگی

دولت سیزدهم، مدیریت ناترازی انرژی را یکی از دستاورد‌های خود می‌داند. اما این دستاورد شرکت‌های صنعتی را به تعطیلی کشانده‌است. یکی از تولیدکنندگان در مصاحبه با خبرنگار «جهان صنعت نیوز» گفت: به ما اطلاع داده‌اند که یکشنبه و دوشنبه برق قطع است. در نتیجه باید از کارگران بخواهیم که سر‌کار نیایند. برای جبران این دو روز لازم است کارگران جمعه‌ها کارکنند که طبق قانون کار دستمزدها در روز جمعه دو برابر است. یک کارخانه در حال احداث هستیم که درآمدی نداریم اما با قطعی های مکرر برق، هزینه‌های زیادی به ما تحمیل می‌شود.

جدول‌های زمان‌بندی قطعی برق، این‌بار برای صنایع

طبق جدول‌های زمان بندی منتشر شده، سال گذشته قطعی برق صنایع ۱۲ ساعت در هفته بود. خرداد امسال به ۲۴ ساعت در هفته رسید و اکنون، در برخی استان‌ها مانند سمنان به یک روز و نیم و در مشهد به دو روز افزایش یافته‌است. افزایش مداوم ساعات خاموشی نشان‌ می‌دهد نه تنها مدیریت بار صورت نگرفته بلکه ناترازی انرژی شدید‌تر شده‌است. چراکه ساعات قطعی برق صنایع در حال افزایش است و ظرفیت تولید برق نیز افزایش نیافته‌است. در نتیجه هرسال بحران انرژی شدید تر و شکاف میان تولید و مصرف برق عمیق‌تر می‌شود. دولت سیزدهم ناترازی انرژی را کاهش نداد فقط جداول‌ زمان‌بندی خاموشی را از بخش خانگی به صنایع منتقل کرده‌است.

خاموشی صنایع،  مسکن موقتی برای روشنایی منازل

طبق آمارهای رسمی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، ۱۱ درصد از تقاضای برق صنایع بی‌جواب مانده‌است و این عدد در دولت سیزدهم به ۳۸ درصد رسیده‌است. تقاضای برق بخش خانگی سالانه در حال افزایش است و با توجه به عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای افزایش تولید، کسری عرضه از طریق خاموشی صنایع تامین می‌شود. با شروع تیرماه ۱۴۰۳، صنایع و شبکه خانگی به طور همزمان شاهد قطعی‌های گسترده بوده‌اند. دولت در سال گذشته توانست با قطعی برق صنایع از خاموشی منازل جلوگیری کند اما امسال با افزایش تقاضای برق مجبور به قطعی همزمان برق صنایع و شبکه خانگی شد. قربانی کردن صنایع برای تامین برق بخش خانگی تا ابد جوابگو نیست و درصورتی‌که تدابیر لازم اندیشیده نشود و زیرساخت‌های مورد نیاز ایجاد نشود، خاموشی‌های گسترده و همزمان بخش خانگی و صنایع اجتناب ناپذیر است.

پیامد‌های قطع برق صنایع

با افزایش ساعات خاموشی صنایع، تولیدکنندگان با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند. قطعی‌های مداوم برق، به ماشین آلات و تجهیزات آسیب زده و باعث کاهش تولید و سرمایه بخش خصوصی می‌شود. افزایش ساعات خاموشی و در پی آن تعطیلی کارخانه‌ها، برخی تولیدکنندگان را مجبور به تعدیل نیروکرده‌است. امنیت شغلی کارگران به خطر افتاده و درآمد کارگران روز‌مزد نیز کاهش یافته‌است.

عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق و فرسودگی شبکه توزیع، در کنار خشکسالی و عدم مدیریت صحیح بار، صنعت برق را با مشکلات بسیار جدی مواجه‌ کرده‌است. ضررهای هنگفت ناشی از قطعی مکرر برق صنایع، تولید را در خطر نابودی قرار داده‌است. ناترازی انرژی بیش از پیش پابرجاست. این بار با چاشنی نابودی تولید و تولیدکننده.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 441663
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا