قیمت مسکن در تیرماه چقدر گران شد؟

گزارش مرکز آمار ایران از تورم تیرماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، تورم دو بخش مسکن و اجاره در مقطع ماهانه بالغ بر ۲.۹ درصد ثبت شده است. همچنین مسکن و اجاره در بازه نقطه به نقطه و سالانه نیز افزایش قیمتی نزدیک به یکدیگر را تجربه کرده‌اند.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، مرکز آمار ایران نرخ تورم تیرماه را منتشر کرد. بر این اساس، طی تیرماه ۱۴۰۳ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور نسبت به ماه قبل ۲.۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز رشدی ۳۲.۲ درصدی داشته و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل بالغ بر ۳۵.۵ درصد افزایش یافته است.

بخشی از گزارشی که مرکز آمار ایران هر ماه از نرخ تورم منتشر می‌کند به بخش مسکن و اجاره اختصاص دارد و میزان رشد قیمت این دو بخش را در مقاطع زمانی متفاوت بررسی می‌کند.

تورم مسکن در تیرماه ۱۴۰۳

داده‌های مرکز آمار ایران بیانگر آن است که قیمت مسکن در مقطع ماهانه، تورمی بالغ بر ۲.۹ درصد را تجربه کرده است. همچنین تورم نقطه به نقطه این کالای اساسی نیز ۴۳.۱ درصد ثبت شده و تورم سالانه آن نیز به ۴۱.۱ درصد رسیده است.

تورم اجاره در تیرماه ۱۴۰۳

تورم ماهانه اجاره با تورم مسکن در تیرماه برابر بوده و ۲.۹ درصد ثبت شده است. همچنین تورم نقطه به نقطه و سالانه اجاره نیز روندی نزدیک به مسکن داشته است.

تورم اجاره در شاخص نقطه به نقطه ۴۳.۲ درصد بوده و در مقطع سالانه نیز برابر با ۴۱ درصد اعلام شده است. اما طی ماه گذشته تورم مسکن و اجاره چه روندی را پیموده بود؟

تورم مسکن و اجاره در خرداد ۱۴۰۳

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه مسکن در خردادماه ۲.۳ درصد ثبت شده و همچنین تورم نقطه به نقطه این کالای اساسی ۴۲.۵ درصد اعلام شده بود. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. مسکن در مقیاس سالانه نیز تورمی برابر با ۴۰.۷ درصد را پشت سر گذاشته است.

تورم بازار اجاره در سه مقطع ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در خردادماه نیز رقمی نزدیک به تورم مسکن را داشت. تورم ماهانه این بازار ۲.۲ درصد بوده و تورم نقطه به نقطه آن نیز همسو با تورم مسکن، معادل ۴۲.۵ درصد ثبت شده بود. بازار اجاره در مقطع سالانه تورمی برابر با ۴۰.۶ درصد را تجربه کرده بود.

منبع: تجارت نیوز

مسکن

شناسه : 441753
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا