ضرر تعطیلی های ناشی از ناترازی انرژی چقدر است؟

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: برای هر روز تعطیلی ناشی از ناترازی انرژی، ۵ هزار میلیارد تومان ضرر می‌دهیم.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، ناصر بیکی، ۶ مرداد در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی اظهار کرد: در سال گذشته ۳۵۰ واحد تولیدی استان کار صادرات را انجام دادند. ۱۰ درصد واحدهای تابعه اتاق بازرگانی استان مرکزی نیز، کار تولید صادرات محور انجام دادند که با این شرایط تحریمی، عدد قابل قبولی است.

وی افزود: ۸۰ درصد واحدهای صادرکننده ما بالای ۶۰ درصد ارز را به کشور برگرداندند و از این لحاظ رتبه دوم را داریم که نشان می‌دهد تولید کنندگان ما عزم جدی در صادرات دارند.

بیکی با اشاره به افزایش ۲۰ درصد وزنی و ۱۲ درصدی ارزش دلاری صادرات استان مرکزی تصریح کرد: ما در سال گذشته یک میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار صادرات از استان داشتیم که اگر در عدد ارز نیمایی ضرب کنیم معادل۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم دولت چهاردهم در کشوری که مراودات مالی‌اش به هزاران گرفتاری برمی‌خورد، راهکارهایی در حوزه صادرات بین الملل تبیین و این مهم را تسهیل کند.

کشف قاچاق

رئیس اتاق بازرگانی اراک افزود: چرا ما باید ۸۷۱ پرونده قاچاق در حوزه صادرات استان مرکزی داشته باشیم؟ در سال ۱۴۰۲ در استان مرکزی طبق آمار ۸۷۱ مورد قاچاق کشف شده غیرگمرک به مبلغ حدود ۲۶۰ میلیارد تومان داشتیم و ۲۸ مورد قاچاق کاشف گمرک معادل ۸۰۰ میلیون تومان نیز داشتیم که این آمار به هیچ وجه خوب نیست. در صادرات نباید قاچاق داشته باشیم و باید دولت و مجلس این موضوع را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه ما برای هرروز تعطیلی ناشی از ناترازی انرژی، ۵ هزار میلیارد تومان ضرر می‌دهیم گفت: من به عنوان تولید کننده در عجبم که چرا صادرات برق به عراق داریم پول حاصل از این صادرات را با هزار گرفتاری و در قالب کالاهای نامربوط تهاتر می‌کنیم و کارخانه‌های کشور بابت این موضوع زیان می دهند.

بیکی ادامه داد: صادرات نفت ما چگونه و با چه کالاهایی تهاتر می‌شود؟ چرا در کشور ما ۷۰ درصد اقتصاد، دولتی است؟ خودم سه سال است در شرکت‌های خودم، صادراتم را به دلیل مشکلات ارزی قطع کرده‌ام. صادرات پایدار با این نوع تصمیمات و تحریم‌ها ممکن نیست. تحریم‌های داخلی که خودمان می‌سازیم از تحریم‌های خارجی بدتر است. اینکه نمی‌توانیم در مقابل صادرات، واردات انجام دهیم با عقل و منطق نمی‌خواند.

وی اضافه کرد: سامانه‌های سازمان توسعه تجارت باعث شده کارت صادراتی بهترین صادرکنندگان ما دچار مشکل شود. سیاست گذار با قوانین جدید خیلی از صادرکنندگان را دچار چالش کرده و این سیستم‌ها و سامانه‌ها و تاییدیه‌ها کار ما را به تاخیر می‌اندازد.

مبادله با همسایگان

بیکی با تاکید بر اینکه باید زمینه را باید برای صادرات فراهم کنیم نه اینکه سد ایجاد کنیم، گفت: کل ارزش مبادلات تجاری ما با ۱۴ کشور منطقه حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده که ۱۰.۶ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۹.۲ میلیارد دلار مربوط به واردات بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی اراک تصریح کرد: ۸۰ درصد مبادلات ما فقط با امارات و ترکیه و عراق بوده که جالب نیست. طی چهار ماه گذشته در استان مرکزی فقط ۳۵ هزار دلار صادرات داشتیم.

وی اضافه کرد: سهم ما از بازار بزرگ روسیه و قزاقستان کمتر از بازار افغانستان بوده است. ما با اوراسیا تفاهم نامه داریم، آیا وقت آن نشده دلبستگی خود را به شرق کمتر کنیم؟

رئیس اتاق بازرگانی اراک با بیان اینکه ۴۰ درصد صادرات ما در چهار ماه گذشته به امارات بوده است گفت: وقت آن شده که دیپلماسی اقتصادی خود را بازبینی اساسی کنیم.

وی اضافه کرد: در کشوری که سود تسهیلات بانکی‌اش ۳۰ درصد است آیا تولید کننده می‌تواند تولید و صادرات کند؟ ما راهی جز جذب سرمایه نداریم. اگر می‌خواهیم تا سال ۱۴۱۰ حدود ۱.۷ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، باید حداقل ۴.۵ درصد افزایش سرمایه داشته باشیم.

بیکی تصریح کرد: برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه هفتم باید ۲۲ درصد افزایش حجم سرمایه گذاری داشته باشیم ولی آیا با شرایط موجود می توانیم سرمایه گذاری انجام دهیم؟ امیدوارم دولت چهاردهم اقتصاد پویاتری ایجاد کند.

ایسنا

نفت و پتروشیمی

شناسه : 441759
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا