محمدرضا عارف معاون اول پزشکیان شد

پزشکیان در حکمی محمدرضا عارف را به‌سِمت معاون اول رئیس‌جمهور منصوب کرد.

جهان صنعت نیوز – محمدرضا عارف در حکمی از سوی مسعود پزشکیان به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور انتخاب شد.

زندگی‌نامه محمدرضا عارف: از دانشجویی در استنفورد تا سیاست‌مداری در ایران

سرویس سیاسی: محمدرضا عارف، متولد سال ۱۳۳۰ در شهر یزد، یکی از چهره‌های برجسته سیاسی و علمی ایران است. وی فرزند حاج میرزا احمد عارف، از شخصیت‌های مذهبی و شناخته‌شده یزد بود. عارف در سال ۱۳۴۹ با قبولی در رشته مهندسی برق وارد دانشگاه تهران شد و در اواسط دهه ۵۰ موفق به دریافت بورس تحصیلی و ادامه تحصیل در آمریکا شد. وی در سال ۱۳۵۹ با اخذ دکترای خود از دانشگاه استنفورد به ایران بازگشت و به فعالیت‌های علمی و سیاسی خود پرداخت.

در اوایل دهه ۶۰، عارف به عنوان سرپرست شرکت مخابرات ایران منصوب شد و در سمت‌هایی همچون معاون طرح و توسعه شرکت مخابرات، معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، و معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی فعالیت کرد. در اوایل دهه ۷۰، وی به ریاست دانشگاه تهران انتخاب شد و در دولت اول سید محمد خاتمی به عنوان وزیر پست و تلگراف از مجلس رای اعتماد گرفت. در سال پایانی دولت، او به سمت معاونت رئیس جمهوری و ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شد. در دولت دوم اصلاحات نیز به عنوان معاون اول رئیس جمهوری فعالیت کرد و از آن زمان تاکنون عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

در سال‌های اخیر، محمدرضا عارف بنیاد امید ایرانیان را تاسیس کرد و برای افزایش هماهنگی جناح اصلاح‌طلب، ایده تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را مطرح کرد که اکنون ریاست آن را نیز برعهده دارد. وی در انتخابات مجلس دهم به عنوان نفر اول فهرست اصلاح‌طلبان در تهران موسوم به لیست امید وارد مجلس شد و هم‌اکنون ریاست فراکسیون امید را برعهده دارد.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 441867
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا