سیستم وی آر اف (VRF) چیست؟

سیستم تهویه مطبوع وی آر اف (VRF) که مخفف سه کلمه Variable Refrigerant Flow به معنی (جریان متعیر مبرد) است . این سیستم تهویه مطبوع پیشرفته از تکنولوژی جریان مبرد در سیستم استفاده می شود. این سیستم از شبکه لوله کشی و واحد های داخلی مستقل برای فراهم کردن دمای مطلوب در فضاهای مختلف استفاده می شود. سیستم وی آر اف به خصوص در ساختمان های بزرگ مانند: مجتمع تجاری ، دفاتر اداری ، هتل ها و… مورد استفاده قرار میگیرد زیرا قابلیبت کنترل دما به مستقل در پنل های مختلف را فراهم می کند و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

انواع VRF داخلی و خارجی

سیستم های وی آر اف از ۲ بخش اصلی ، شامل یونیت داخلی و خارجی، می باشند.
پنل های داخلی در سیستم وی آر اف در داخل فضا نصب می شوند و از طریق لوله های مسی با پنل های خارجی در ارتباط هستند. در حالت سرمایش، پنل های داخلی با استفاده از فن ها و لوله کشی داخلی ، حرارت را از فضای داخلی جذب کرده و سرمایش را به فضا انتقال می دهند. در حالت گرمایشی، پنل های داخلی حرارت را به فصای ساختمان منتقل کرده و گرمایش را فراهم می کنند. این پنل ها نقش اواپراتور و کندانسور در سیکل تبرید و گرمایش را دارند. با توجه به عملکرد چند منظوره پنل های داخلی ، طراحی زیبا و اقتصادی سیستم وی آر اف را امکان پذیر می کند.

  • پنل داخلی دیواری
  • پنل داخلی سقفی کانالی
  • پنل داخلی کاستی ۱ طرفه
  • پنل داخلی کاستی ۲ طرفه
  • پنل داخلی کاستی ۴ طرفه

یونیت خارجی در سیستم وی آر اف یکی از اجزای اصلی است. این یونیت مسئول تامین و مدیریت مبرد (مایع یا گاز) برای فرآیند های سرمایش و گرمایش می باشد. یونیت خارجی شامل کمپرسور ها است که مبرد را فشرده کرده و انرژی حرارتی را از فضای خارجی جذب می کند. همچنین دارای پمپ های گرمایشی (Heat Pump) است که برای انتقال گرما بین محیط داخلی و خارجی استفاده می شوند. این یونیت همچنین دارای فن های خنک کننده است که در انتقال حرارت و خننک کنندگی مبرد نقش دارند. یونیت خارجی در مکانی مناسب خارج از ساختمان نصب می شود و به طور معمول به پنل های داخلی از طریق لوله ها و سیستم جریان مبرد متصل می شود.

خدمات آوش سپیدار سپهر

شرکت آوش سپیدار سپهر

شرکت آوش سپیدار سپهر به منظور اطمینان حاصل از رضایت مشتریان و مجریان خود، تصمیم گرفته است که به طور منظم هر ماه، کلیه سیستم ها را چک کرده و اگر نیاز به سرویس یا نگهداری داشته باشد، این خدمات را به صورت رایگان به مدت ۳۶ ماه فراهم کند. شرکت آوش سپیدار سپهر از افراد متخصص و مجرب در این زمینه استفاده می کند تا به مشتریان و مجریان خود آرامش و اطمینان کامل را در اتباط با خدمات ، سرویس و نگهداری اراِئه می دهد.

شرکت آوش سپیدار سپهر به عنوان نماینده رسمی و برندهای برتر در زمینه تهویه مطبوع از جمله LG، Lenzor، Trust و Midea در استان خوزستان و شهر اهواز فعالیت می‌کند. با تکیه بر تجربه‌ی چندین ساله و دانش فنی ماهرانه، شرکت آوش سپیدار سپهر بهترین خدمات و محصولات تهویه مطبوع را ارائه می‌دهد. هدف ما در این شرکت، ارائه راهکارهای انرژی‌پذیر و کارآمد در زمینه سیستم‌های تهویه مطبوع است تا مشتریان عزیز بهترین راه حل‌های برای راحتی و آسایش در محیط زندگی و کسب و کار خود داشته باشند.

علت نیاز به سیستم های وی آر اف

سیستم های وی آر اف دارای یونیت های خارجی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بی تی یو (متفاوت در برند های مختلف) هستند. اما این پنل های خارجی قادرند تا حداکثر ۱,۲۰۰,۰۰۰ هزار بی تی یو (با ترکیب ۴ یونیت خارجی و با برند های مختلف) به یکدیگر متصل شوند. در سیستم های وی آر اف از کمپرسور اینورتر اسکرال ، استفاده می شود که قادر است تا ۶۴ یونیت داخلی و یاحتی بیشتر را به یک یونیت خارجی سیستم وی آر اف متصل کند. (با توجه به برند و مدل دستگاه وی آر اف)

مزایای سیستم وی آر اف

مزایای سیستم VRF

  • مصرف برق پایین
  • گرمایش و سرمایش همزمان
  • استفاده از کمپرسور Inverter
  • عملکرد بی صدا
  • نصب با اشغال حداقل فضا
  • تکنولوژی کنترل روغن هوشمند
  • عیب یابی اتوماتیک
  • استفاده از گاز مبرد R410A
  • انعطاف پذیری در طراحی

طراحی سیستم های وی آر اف

طراحی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی VRF از مراحل مختلفی تشکیل می‌شود. در این طراحی، ابتدا نیازهای حرارتی و سرمایشی ساختمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس با توجه به اندازه و نوع ساختمان، تعداد و مکان پنل‌های داخلی و خارجی VRF تعیین می‌شود. در مرحله بعدی، سیستم لوله‌کشی و کانکشن‌های الکتریکی برای اتصال پنل‌ها و دستگاه‌های مختلف طراحی می‌شود. همچنین، در طراحی VRF، انتخاب تجهیزات مناسب و اجرای یک سیستم کنترل متمرکز برای مدیریت بهینه حرارت و سرمایش مهم است. این فرآیند‌ها به منظور ایجاد یک سیستم کارآمد، اقتصادی و با عملکرد بهینه صورت می‌گیرد.

مزایای لوله کشی سیستم وی آر اف

در سیستم های وی آر اف هیچ محدودیتی برای لوله کشی وجود ندارد و میتوان به هر متراژ مورد نیاز در طول لوله کشی اعمال کرد. این ویژگی به کاربران امکان می دهد تا به راحتی سیستم تهویه مطبوع را برای فضاهای گسترده و یا پیچیده تر نصب کنند.

خواندنی

شناسه : 442191
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا