۲۵ درصد گوشت کشور را عشایر تولید می کنند

رئیس سازمان امور عشایر گفت: ۲۵ درصد از گوشت قرمز مورد نیاز کشور و ۳۵ درصد از صنایع دستی در جامعه عشایری تولید می‌شود.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، شایان نادری رئیس سازمان امور عشایری در جمع مدیران و کارشناسان سازمان ملی مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و مدیران استانی جامعه عشایری استان‌های سراسر کشور ضمن قدردانی از ستاد مدیریت بحران برای ارتقای سطح ایمنی بخش عشایری گفت: عشایر در رأس امنیت غذایی و امنیت ملی کشور هستند و رفع مشکلات آنها با توجه به اهمیت جایگاه‌شان باید مورد توجه دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و قانونگذاری باشد.

او با اشاره به پراکنش وسیع جامعه عشایری در ۵۹ درصد مراتع و زیست‌بوم کشور گفت: حضور جامعه عشایری در این پهنه وسیع و به ویژه مرزهای کشور بستر مناسبی برای پدافند غیرعامل و توجه به امنیت جامعه عشایری، توجه به امنیت ملی و اقتصادی کل ملت ایران است.

نادری با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از گوشت قرمز مورد نیاز کشور و ۳۵ درصد از صنایع دستی در جامعه عشایری تولید می‌شود، تأکید کرد: توسعه اراضی شهری و تصرف اراضی ییلاقی و قشلاقی جامعه عشایری و عدم پرداخت خسارات طرح‌های توسعه‌ای سبب سختی معیشت و کاهش جمعیت مولد جامعه عشایری می‌شود.

پیشگیری از بروز حوادث

نبی‌الله رشنو مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی هم در این جلسه آتش‌سوزی مراتع و منابع طبیعی، سیل و تخریب راه‌ها در مناطق صعب‌العبور و از دست رفتن منابع آبی را از جمله حوادث طبیعی و غیرطبیعی برای جامعه عشایری عنوان کرد و گفت: هرگونه پیشگیری از بروز حوادث سبب کاهش هزینه‌های ملی می‌شود، زیرا همواره هزینه‌های پیشگیری بسیار کمتر از تأمین هزینه‌های بحران است.

او گفت: با هماهنگی‌هایی که در سطح عالی وزارت جهادکشاورزی انجام شد، چنین جلسات و دوره‌هایی در همه معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی در راستای تضمین امنیت غذایی، امنیت سایبری و رفع مخاطرات برگزار خواهد شد.

در این جلسه همچنین مدیران ستادی سازمان امور عشایر، راه‌های استفاده از منابع و اعتبارات ستاد ملی مدیریت بحران برای پرداخت بخشی از خسارات بحران‌های طبیعی و مخاطرات و نمایندگان استانی هم بر رفع موانع و مشکلات جامعه عشایری تاکید کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کشاورزی

شناسه : 442260
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا