بیمه حوادث طبیعی ساختمان به فراگیری ۱۰۰ درصد برسد

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: بیمه حوادث طبیعی ساختمان باید به فراگیری ۱۰۰ درصد برسد.

به گزارش سرویس بانک و بیمه جهان صنعت نیوز، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجمع عمومی عادی سالانه بیمه مرکزی گفت. امیدواریم تصویب صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴٠۲ در مجمع. گامی تکاملی در بیمه مرکزی به عنوان نهاد تنظیم‌گر صنعت بیمه باشد.

وی افزود: گزارش عملکرد نشان می‌دهد که با همت همکاران در بیمه مرکزی اتفاقات خوبی رقم خورده است. و بیش از همه خوشحالیم از اینکه مسیر متفاوت در مورد ضریب نفوذ رقم خورده. و اجرا شده است و به نظر می‌رسد امسال به هدف ۳ درصد در ضریب نفوذ برسیم.

خاندوزی با تاکید بر ضرورت تکمیل و خاتمه دادن به موضوع شرکت بیمه اتکایی ملی گفت. همکاران بیمه مرکزی می‌توانند نقش مهمی را در تسهیل این اتفاق ایفا کنند. تا امیدوار باشیم که با تأکیدی که در مجامع دو سال قبلی شده بود. این اتفاق در سال جاری تماماً رخ دهد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: موضوع دیگر نظارت برخط است. که به جز در مرحله صدور بیمه‌نامه باید در سایر مقاطع نیز نظام تنظیم‌گر بدون کاغذبازی. مکاتبه و گزارش‌گیری از اتفاقات و خاتمه عملیات بیمه‌گری که در شرکت‌ها رخ دهد، مطلع شود. و این موضوع در کنار تحول دیجیتال برای ایفای نقش تنظیم‌گری و رگولاتوری جز مهمترین اقداماتی است. که باید انجام شود و لازم است که اعضا آن را در دستورکار مجمع ثبت کنند.

هنوز انتظارات برآورده نشده

وی ادامه داد: موضوع دیگر سهم بیمه‌های زندگی و اهمیت آن و توسعه ابزارهایی که مجوزهایش داده می‌شود. است، به این معنی که فعالان اقتصادی بتوانند. طعم شیرین این استفاده فراگیر چند میلیونی از ابزارهای مالی جدید را بچشند. البته در مورد بیمه تکافل، چند شرکت بیمه فعال شده‌اند. اما هنوز انتظارات برآورده نشده است.

خاندوزی تاکید کرد: نباید صرفاً به دنبال کارنامه‌های تزئینی و تشریفاتی باشیم. باید ببینیم که تا آخر مسیر چه روش‌ها و مواردی در آگاهی‌بخشی و ترغیب فعالان اقتصادی برای استفاده از ابزارهای جدید مؤثر است و از آنها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعد در خصوص آئین‌نامه ذخایر فنی است که بسیار مهم است که با توجه به اصلاح این آئین‌نامه در شورایعالی بیمه، لازم است به آن توجه ویژه شود. وزیر اقتصاد اضافه کرد: بیمه اتکایی و گسترش سهم بیمه اتکایی نیز یک موضوع بسیار مهم است.

خاندوزی ادامه داد: همچنین یکی از ابزارهایی که سال گذشته ذکر شد اما خیلی ظرفیت فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند تا چندین سال آینده تأثیر خود را داشته باشد، مؤثرتر کردن فراگیری ۱۰۰ درصد در حوزه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان و همچنین تکمیلی آن است.

عدم مساله‌شناسی در چند حوزه

با وجود آنکه اعضای خود صندوق نیز پیگیر هستند، اما متأسفانه عدم مساله‌شناسی در چند حوزه، موجب شده که با وجود اینکه کار در کشور شروع شده و در مواردی هم صندوق خسارت‌های خوبی را به مردم آسیب‌دیده ناشی از حوادث طبیعی ساختمان پرداخت کرده است؛ اما نتوانسته‌ایم به سطح شمول خیلی بالایی و درصد بیشتری از پوشش و پرداخت خسارت برسیم و لازم است که اعضای مجمع و همکاران کمک کنند تا موانع بر سر این موضوع برطرف شود.

خاندوزی متذکر شد: بعد دیگر نیز که باید ظرفیت‌های آن افزایش یابد و سرعت بیشتری پیدا کند، موضوع توافقات و تافاهمنامه‌های خارجی است که منعقد شده و باید تا مرحله عینیت‌بخشیدن جلو برود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اهمیت موضوع کمک‌کردن به کاهش بروز حوادثی که سهم ثالث در آنها خیلی بالاست، ادامه داد: در حوزه درمان در دولت شهید رئیسی تحول خوبی رخ داد اما جای کار زیادی دارد و تکمیل آن در حوزه ثالث و کمک کردن به اینکه بخشی از سرمایه گذاری‌هایی که شرکت‌های بیمه‌ای انجام می‌دهند، موجب شود که کمتر خسارت وارد شود، ضروری است تا نفع آن را مجموعه صنعت بیمه و مردم ببرند و لازم است که در مصوبه مجمع به این موضوع نیز پرداخته شود و ردپایی در مجمع داشته باشد.

ایجاد آرامش اجتماعی

وی افزود: برای اهداف پوششی و تأمین و ایجاد آرامش اجتماعی لازم است که در بلندمدت صنعت بیمه نیاز کمتری به این نوع پرداخت خسارت‌ها داشته باشد.

خاندوزی تاکید کرد: در همه رشته‌های بیمه‌ای لازم است که سامانه سنهاب را به هر شکلی کامل کنید. همچنین برای اینکه بتوانیم خیلی سریع و شفاف داده‌کاوی‌ها را انجام دهیم. باید در همه رشته‌های بیمه‌ای تا پایان امسال سامانه سنهاب (استعلام بیمه‌نامه) را داشته باشیم و در این راستا وزارت اقتصاد نیز تا جایی که می‌تواند، کمک خواهد کرد تا درصد فراگیری آن به حداکثر برسد و بتوانیم بگوییم که دوره اخیر بیمه مرکزی، دوره‌ای بود که در کنار بهبودهای متعارف، توانست یک ریل‌گذاری‌های جدیدتری انجام دهد و بتواند این ریل و مسیر را ادامه دهد.

منبع: مهر

بانک و بیمه

شناسه : 442283
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا