وام بانکی به ضمانت اینترنت!

لندتک چیست؟ یک راهکار نوین برای دریافت سریع و آسان وام‌های آنلاین بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک و با بهره‌مندی از فناوری‌های دیجیتال.

محمد اصغرزاده – جهان صنعت نیوز؛ به این موضوع عادت کرده‌ایم؛ هر روز صبح که از خانه بیرون می‌زنیم یا سر کار می‌رویم یا با جوان‌ها هم‌صحبت می‌شویم، کلمه‌ای می‌شنویم که خیلی به گوشمان آشنا نیست. «لندتک» از آن کلماتی‌ست که احتمالا باید به شنیدنش عادت کنیم. بعد از سفارش اینترنتی تاکسی و کالا، حالا باید منتظر وام‌های مجازی هم باشیم. تصور کنید بدون نیاز به ترک خانه، بدون هیچ استرسی از دیدارهای حضوری و بدون نگرانی از کاغذبازی‌های پیچیده، درخواست وام آنلاین می‌دهید. این همان جادوی لندتک است؛ یک تحول دیجیتال که همه چیز را ساده‌تر کرده است.

لندتک چیست؟

لندتک از دو واژه‌ی «Lend» به معنای قرض‌دادن و «Technology» به معنای فناوری ساخته شده است و یک نوآوری فناورانه در فرایند وام‌دهی است. پلتفرمی بسیار ساده اما کاربردی‌ست؛ بانک‌ها به عنوان موسسات مالی وابسته حذف می‌شوند، جذب و انتقال سرمایه‌ی وام‌دهندگان به سمت متقاضیان وام، از طریق یک پلتفرم دیجیتال انجام می‌گیرد و دیگر نیازی به حضور در بانک‌ها نیست. کاغذبازی‌های مرسوم حذف شده‌اند و احتمالا لزومی به جنگ و جدال با کارمندان بانک نیست!

تاریخچه لندتک

به طور کلی تاریخچه پیدایش لندتک را باید در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی جستجو کنیم. همزمان با پیدایش بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات مالی به صورت غیرحضوری، جرقه دریافت و پرداخت وام‌های الکترونیک زده شد.

پس از آن در دهه ۹۰ میلادی با ظهور اینترنت و توسعه زیرساخت‌های تحت وب و بعد در اوایل دهه ۲۰۰۰ با ظهور شرکت‌های فناوری مالی (فین‌تک) بود که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، خدمات مالی به شکلی کارآمدتر و در دسترس‌تر ارائه شدند. پلتفرم‌های پرداخت آنلاین مانند PayPal در این دوره شروع به کار کردند و مفهوم وام‌دهی آنلاین نیز به تدریج مطرح شد.

در دهه ۲۰۱۰، لندتک به عنوان یک شاخه مستقل از فین‌تک گسترده شد. پلتفرم‌های وام‌دهی همتا به همتا (P2P) مانند Lending Club و Prosper در ایالات متحده شروع به کار کردند و امکان وام‌دهی مستقیم بین افراد را فراهم کردند. همزمان، پلتفرم‌های وام‌دهی بازار (Marketplace Lending) نیز ظهور کردند که نقش واسطه را بین وام‌گیرندگان و سرمایه‌گذاران ایفا می‌کردند.

لندتک در ایران

در ایران نیز از حدود سال‌های ۱۳۹۷ لندتک جای خود را در بازار ایران پیدا کرد. دیجی‌پی از سال ۱۳۹۷ و با سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا بر روی استارت‌آپ «هماپی» کار خود را شروع کرد. آن‌ها به سرعت به یکی از پیشتازان در زمینه خدمات فین‌تک و پرداخت الکترونیکی تبدیل شدند. این پلتفرم که به عنوان یک سوپر اپلیکیشن پرداخت موبایلی عمل می‌کند، علاوه بر ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی، تمرکز ویژه‌ای بر خرید اقساطی و ارائه اعتبارهای خرد به کاربران دارد.

بعد از آن شرکت‌های دیگری نظیر ازکی، تارا و اعتبارینو فعالیت خود را در این حوزه آغاز و گسترش دادند. ازکی‌وام فعالیت خود را در سال ۱۳۹۹ به پشتوانه برند ازکی و گروه سرمایه‌گذاری مکس شروع کرد.

اعتبارینو یک پلتفرم دانش‌بنیان در صنعت لندتک است. این پلتفرم با اتصال شبکه خریداران، فروشندگان کالا، عرضه‌کنندگان خدمات و تأمین‌کنندگان مالی به یکدیگر، برای هر یک از این ذی‌نفعان ارزش جدیدی ایجاد می‌کند. این پلتفرم جامع در حوزه خدمات مالی شامل سرویس‌های پرداخت، تسهیل اعطای اعتبار و تسهیلات آنلاین بدون ضامن است.

شرکت توسعه تجارت و فناوری «تارا» نیز یکی از پیشروان حوزه لندتک در ایران، از سال ۱۴۰۰ فعالیت جدی خود را آغاز کرده است. تارا از پشتوانه‌ی ۵۰ سال فعالیت و تجربه اقتصادی گروه صنعتی گلرنگ برخوردار است. این شرکت با ارائه راهکارهای دیجیتال، به بهبود تجربه مردم از خدمات مالی می‌پردازد.

مزایای لندتک

پردازش سریع‌تر وام اینترنتی: شرکت‌های فناوری لندتک از فناوری‌های دیجیتال و الگوریتم‌های پیشرفته برای ارزیابی سریع‌تر برنامه‌های وام آنلاین فوری استفاده می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود وام‌ها در عرض چند دقیقه تأیید شوند.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های جانبی: نیاز به چندین نوبت مراجعه‌ی حضوری به بانک برای دریافت فرم و تکمیل آن، تحویل مدارک و تهیه‌ی ضامن علاوه بر هدر رفت چند ساعت از وقت وام‌گیرنده، هزینه‌های جانبی متعددی بر دوش فرد و جامعه می‌گذارد در حالی که با استفاده از این فناوری تمامی این روندها حذف شده و به تبع هزینه‌های استفاده بسیار پایین‌تر می‌آید.  

نرخ بهره کمتر: با کاهش هزینه‌های عملیاتی مرتبط با فناوری، شرکت‌های فناوری لندتک می‌توانند نرخ بهره کمتری ارائه دهند. این موضوع به وام‌گیرندگان کمک می‌کند تا هزینه‌های مالی خود را کاهش دهند.

شرایط وام انعطاف‌پذیرتر: فناوری لندتک امکان ارائه شرایط وامی انعطاف‌پذیرتر را فراهم می‌کند؛ از جمله دوره‌های بازپرداخت کوتاه‌تر که می‌تواند به وام‌گیرندگان کمک کند تا هزینه‌های بهره را کاهش دهند.

دسترسی بهتر به اعتبار: استفاده از منابع داده‌های غیر سنتی به شرکت‌های لندتکی امکان می‌دهد وام‌ها را به افرادی ارائه دهند که از بانک‌های سنتی قابلیت اعتباردهی ندارند.

معایب لندتک

تقلب و خطرات مربوط به استفاده از اینترنت: استفاده از منابع داده‌های غیر سنتی ممکن است خطراتی مانند تقلب را افزایش دهد؛ زیرا اطلاعات کافی برای اعتبارسنجی دقیق ارائه نمی‌دهد. همچنین هک شدن و لو رفتن اطلاعات از جمله خطراتی هستند که همیشه کارهای اینترنتی و آنلاین را تهدید می‌کنند.

نظارت محدود تنظیمات: ممکن است برخی از شرکت‌های لندتک تحت نظارت کمتری قرار داشته باشند، که می‌تواند به نقض‌های قوانین مالی و امنیتی منجر شود.

کلام آخر

آنچه مسلم است، خوب یا بد، اینترنت روزبه‌روز زندگی ما را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما به احتمال فراوان حداقل در این یک مورد کمتر کسی پیدا می‌شود که از حضور این فناوری مدرن ناراحت و مغموم باشد. عدم نیاز به حضور در صف‌های طولانی و صرفه‌جویی در وقت و هزینه کمترین فایده جایگزینی این روش با روش‌های سنتی دریافت وام است. در ایران نیز روزبه‌روز این فناوری جای خود را حوزه خدمات بانکی بیشتر پیدا می‌کند. احتمالا دور نیست روزی که دیگر نیازی به منتظر ماندن پشت باجه‌های بانک نداشته باشیم.

اخبار برگزیدهبانک و بیمه

شناسه : 442603
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا