بلینکن: در ترور اسماعیل هنیه دخالتی نداشتیم

وزیر خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) مدعی شد واشنگتن از برنامه تروریستی رژیم صهیونیستی برای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس آگاه نبوده و در آن دخالتی نداشته است.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان حضور در نشستی در سنگاپور، از اظهار نظر مستقیم درباره ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس در تهران امتناع کرد و صرفا به بیان اینکه از این مساله مطلع شده است، کفایت کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی افزود، دستیابی به آتش‌بس غزه پس از ترور رهبر سیاسی حماس یک ضرورت همیشگی است.

بلینکن با تاکید بر لزوم تحقق آتش‌بس، این مساله را به نفع اسیران صهیونیست دانست و گفت: «ما روزانه روی آن کار می‌کنیم.»

وی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «هیچ چیزی از اهمیت دستیابی به آتش‌بس که آشکارا به نفع گروگان‌ها و بازگرداندن آنها به خانه، و به نفع فلسطینی‌هایی که هر روز به شدت رنج می‌برند، کم نمی‌کند.»

آمریکا از برنامه ترور اسماعیل هنیه آگاه نبوده

بلینکن در ادامه مدعی شد که آمریکا از برنامه ترور اسماعیل هنیه «آگاه نبوده یا در آن دخالتی نداشته است.»

وی همچنین در جریان گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ای سنگاپور و چند ساعت پس از انتشار خبر ترور هنیه در محل اقامتش در تهران در پاسخ به اینکه آیا این ترور تغییری در روند جنگ غزه ایجاد می‌کند، گفت: «حدس زدن بسیار سخت است، و من طی سال‌ها آموخته‌ام که هرگز درباره تاثیری که ممکن است یک رویداد بر روی چیز دیگری بگذارد، حدس نزنم.»

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر همچنین بر اهمیت آتش‌بس برای پایان این جنگ در غزه تاکید کرد و افزود: «ما تا زمانیکه به این رویه دست پیدا کنیم، ادامه می‌دهیم. کمک به پایان رنج و درد مردم فلسطین در غزه امری ضروری است. بازگرداندن گروگان‌ها امری مهم است. این بسیار مهم است که امیدواریم همه چیز را در مسیر بهتری برای صلح پایدارتر و امنیت پایدارتر قرار دهیم، به طوری که این تمرکز همچنان باقی بماند.»

در پی ترور و به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه، پیش‌بینی می‌شود مذاکرات آتش‌بس غزه تحت تاثیر قرار گیرد. این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه نشان‌دهنده عدم تمایل رژیم صهیونیستی به توقف جنایات و عملیات‌های مرگبارش علیه ملت فلسطین است.

ارتش اسرائیل بهای گزافی برای این جنایت پرداخت خواهد کرد

جنگ غزه بیش از ۹ ماه است که میان رژیم صهیونیستی و حماس و پس از عملیات فلسطینی «طوفان الاقصی» علیه اراضی اشغالی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ادامه دارد و منجر به شهادت بیش از ۳۹ هزار فلسطینی و آوارگی بیش از ۸۵ درصد از جمعیت شهر غزه در شرایطی شده است که کمبود شدید مواد غذایی، آب سالم، دارو و خدمات درمانی وجود دارد و روند تحویل کمک‌های انسانی به دلیل تبدیل شدن گذرگاه‌های مرزی به مناطق جنگی به شدت کند شده است.

مذاکرات آتش‌بس میان طرفین جنگ که با تلاش بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده، تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است.

پیش از این همچنین محمود طه، نماینده حماس در لبنان با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور هنیه گفت: اسرائیل این ترور را انجام داد تا حماس را به تضعیف شروط خود در مذاکرات (آتش‌بس) وادار کند. ما این کار را نخواهیم کرد. ما همچنین وعده می‌دهیم که ارتش اسرائیل بهای گزافی برای این جنایت پرداخت خواهد کرد.

او همچنین گفت که این اقدام با چراغ سبز نشان دادن آمریکا انجام شده است.

منبع: ایسنا

سیاسی

شناسه : 442745
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا