نحوه ثبت نام بیمه اربعین و دریافت ارز اربعین

سامانه سماح از دو جنبه اقتصادی برای زائران اربعین ۱۴۰۳ اهمیت دارد؛ بیمه اربعین و ارز اربعین.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، سامانه سماح، بیمه اربعین ۱۴۰۳ را در قالب سه بسته ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومانی به زائران پیشنهاد می‌کند و برای موارد خاص پوششی تا یک میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. ارز اربعین ۱۴۰۳ نیز به‌خاطر تفاوت قیمت دینار دولتی و آزاد فعلا صرفه دو میلیون تومانی برای زوار دارد. شرایط ثبت‌نام در سامانه سماح اصلا پیچیده نیست.

نحوه ثبت‌نام در سامانه سماح

سامانه سماح به آدرس اینترنتی samah.haj.ir در دسترس زائران اربعین قرار دارد. با وارد شدن به سامانه سماح در قدم اول شرایط اولیه ثبت‌نام نمایش داده می‌شود و بعد تایید شرایط از سوی متقاضی، نوبت به وارد کردن اطلاعات شخصی می‌رسد.

سامانه سماح از متقاضی اربعین ۱۴۰۳ اطلاعاتی مثل کدملی و شماره همراه را طلب می‌کند و بعد ارسال کد تایید به شماره همراه، باید سراغ مراحل بعدی رفت. این قسمت البته مختص سرگروه است و در قدم بعدی باید در سامانه سماح اطلاعات اصلی ازجمله کد ملی، شماره تلفن، آدرس محل سکونت، تاریخ تولد و شماره گذرنامه وارد شود.

سمانه سماح در مرحله بعدی از متقاضی نوع بسته بیمه‌ای را سوال می‌کند که در بخش بعدی به شکل مفصل درباره آن صحبت می‌کنیم. صفحه بعدی باید مرز و تاریخ خروج از کشور مشخص شود و پایین همان صفحه مرز و تاریخ برگشت تعیین می‌شود. انتخاب نوع وسیله نقلیه جهت عزیمت تا مرز و همچنین برگشت از مرز و حتی شماره پلاک خودرو‌های شخصی نیز در قالب سامانه سماح باید مشخص شود.

سامانه سماح سپس اطلاعات اعضا گروه را درخواست می‌کند و طبق بسته انتخابی بیمه، مبلغ هزینه دریافتی را نمایش می‌دهد. با کلیک روی گزینه پرداخت، امکان دریافت چاپ رسید فراهم می‌شود.

شرایط ثبت‌نام‌

ثبت‌نام در سامانه سماح احتیاج به گذرنامه دارد. از طرفی باید حداقل شش ماه از اعتبار گذرنامه باقی‌مانده باشد البته اواخر تیرماه سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی پلیس اعلام کرده بود فرآیند دریافت گذرنامه مانند سال گذشته به سرعت و در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد و افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی دارند، تا پنج سال دیگر امکان استفاده خواهند داشت و بدون نیاز به هیچ اقدام خاصی می‌توانند برای سفر اربعین ۱۴۰۳ از آن استفاده کنند.

از یک طرف دیگر طبق صحبت‌های سخنگوی پلیس متقاضیان دارای گذرنامه عادی که اعتبار گذرنامه‌شان تمام شده است و یا افرادی که می‌خواهند به تازگی گذرنامه زیارتی بگیرند، می‌توانند از طریق سامانه‌های مجازی و برنامه کاربردی پلیس من سراغ بخش گذرنامه بروند و بدون نیاز به مراجعه حضوری درخواست خود را ثبت کنند. هزینه صدور گذرنامه حدود ۶۵ هزار تومان خواهد بود و تا ۷۲ ساعت از ثبت درخواست، گذرنامه به آدرس تعیین‌شده از سوی متقاضی ارسال می‌شود.

شرایط ثبت‌نام در سامانه سماح اصلا پیچیده نیست. متقاضی بعد وارد شدن با آدرس اینترنتی فقط باید قوانین و دستورالعمل‌های موجود در سامانه را تایید کند.

راهنمای دریافت بیمه و ارز اربعین

بیمه اربعین ۱۴۰۳ در قالب سه بسته در سامانه سماح به زائران پیشنهاد می‌شود. بسته بیمه ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ هزارتومانی.

بیمه ۸۰ هزار تومانی اربعین، پوشش غرامت فوت به هر علت را ۱۰۰ میلیون تومان تبدیل می‌کند. غرامت فوت در اثر حادثه ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود و غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم کلی یا جزئی در اثر حادثه تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. پوشش هزینه‌های درمان سرپایی در ازای بسته بیمه ۸۰ هزار تومانی تا ۱۰ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است.

بیمه ۹۰ هزار تومانی اربعین غرامت ۱۵۰ میلیون تومانی و ۸۵۰ میلیون تومانی را به‌ترتیب بابت فوت به هر علت و غرامت فوت در اثر حادثه پیش‌بینی کرده است. غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم تا سقف ۸۵۰ میلیون تومان خواهد بود و پوشش هزینه‌های درمان سرپایی و هزینه‌های درمان جراحی و بستری نیز به ترتیب ۱۲ و ۱۲۰ میلیون تومان است.

بیمه ۱۰۰ هزار تومانی اربعین نیز غرامت ۲۰۰ میلیون تومانی فوت به هر علت و یک میلیارد تومانی فوت در اثر حادثه را پیش‌بینی کرده است. غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی در بسته بیمه ۱۰۰ هزار تومانی، سقف یک میلیارد تومانی دارد. پوشش هزینه‌های درمان سرپایی در بسته بیمه ۱۰۰ هزار تومانی، ۱۵ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری نیز تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان وجود دارد.

ارز اربعین دومین کاربرد ثبت‌نام در سامانه سماح است. مسیر رسیدن به دینار دولتی از ثبت‌نام در سامانه سماح و دریافت کد رهگیری می‌گذرد. تفاوت قیمت دینار دولتی و آزاد چیزی حدود ۲۰ درصد برآورد می‌شود. سقف ۲۰۰ هزار دیناری تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی با احتساب نرخ دولتی، چیزی نزدیک هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای زائران اربعین هزینه خواهد داشت. خرید دینار عراق از بازار آزاد در چنین حجمی حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

فرارو

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 442833
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا