با سامانه املاک و اسکان برنامه‌ریزی برای آینده بازار مسکن امکانپذیر است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: برنامه‌ریزی برای آینده بازار مسکن و افزایش تولید مسکن از طریق سامانه املاک و اسکان امکان پذیر خواهد بود.

گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، سامانه املاک و اسکان یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه برنامه‌ریزی بازار مسکن به شمار می‌رود. که تا به امروز توانسته است. بخش زیادی از اطلاعات مورد نیاز در حوزه مسکن را به متقاضیان ارائه کند.

در همین زمنیه هم اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سامانه املاک و اسکان نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن و شناسایی خانه‌های خالی از سکنه دارد. گفت: سامانه املاک و اسکان تنها مرجع املاک و اسکان نیست. بلکه مرجع هویتی مکانی کلیه افراد ساکن در کشور است.

وی با بیان اینکه تمامی اطلاعات مورد نیاز برای معاملات مسکن باید از طریق سامانه املاک و اسکان ثبت شود. گفت: هر فردی که بخواهد معامله‌ای انجام دهد یا ندهد. یا ملکی را خرید و فروش کند، یا اجاره بدهد. و یا زمینی را به فروش برساند باید در این سامانه ثبت کند. همچنین متقاضیان باید اطلاعات هویتی مکانی خود را در این سامانه ثبت کنند.

او اظهار کرد: در غیر این صورت بر اساس اطلاعاتی که در سامانه‌های مختلف کشور وجود دارد. و متناسب با قانون‌هایی که تصویب شده برای آن فرد تصمیم‌گیری می‌شود.

مالیات بر خانه‌های خالی به وسیله سامانه املاک و اسکان

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مالیات بر خانه‌های خالی به وسیله سامانه املاک و اسکان اخذ می‌شود. گفت: از سوی دیگر اگر خانوار به جایی مراجعه کند. که نیازمند اطلاعات مکانی آنها باشد دستگاه‌های خدمات رسان از طریق این سامانه اطلاعات هویتی فرد را استخراج کنند. و اگر فرد در این سامانه احراز هویت نشده باشد امکان دریافت خدمات را ندارد.

او توضیح داد: سامانه املاک و اسکان مرجع مهمی در کشور در حوزه مسکن بوده. و از سوی دیگر برای تصمیم‌گیری‌های دولت هم خیلی مهم است.

شاکری گفت: این سامانه تا به امروز توانسته بخش عمده‌ای از اطلاعات مورد نیاز در بازار مسکن برای دولت را تامین کند و با تکمیل این سامانه بخش عمده‌ای از نیاز‌های مسکن برآورده می‌شود.

وی اضافه کرد: در این طرح در نظر گرفته شده که تمام دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را وارد سامانه املاک و اسکان کنند و اگر مالکین و یا بنگاه‌های مشاور املاک از این قانون تبعیت نکنند، اعمال قانون می‌شوند و مشمول جریمه خواهند شد.

امکان دسترسی برخط این سامانه

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: طبق مصوبه مجلس باید تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک اطلاعات خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی یعنی سامانه املاک و اسکان قرار دهند تا امکان دسترسی برخط این سامانه به اطلاعات ثبتی مورد نیاز فراهم شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: این اتفاق باید قبل از پایان سال اجرایی شود تا به کنترل بازار اجاره به طور تمام و کمال کمک کند.

شاکری با بیان اینکه متاسفانه دستگاه‌ها همکاری لازم را با سامانه املاک و اسکان ندارند، گفت: این اطلاعات ملی است و شرایط به نحوی نیست که هر دستگاه اطلاعاتش مربوط به خودش باشد و به عنوان دارایی خودش به آنها نگاه کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسکن

شناسه : 443182
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا