وضعیت جنگی در بورس تهران / شاخص به زیر ۲ میلیون سقوط می‌کند؟

در پی افت شدید شاخص‌های کل و هم‌وزن بورس و فرابورس در روز چهارشنبه، پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام به دلیل تحولات سیاسی به ریزش خود ادامه دهد.

جهان صنعت نیوز – روز چهارشنبه بازار سهام ایران شاهد افت شدید شاخص‌ها بود؛ به طوری که شاخص کل بورس ۵۲ هزار و ۴۵۹ واحد و شاخص کل هم‌وزن ۲۱ هزار و ۱۵۰ واحد کاهش یافت. در فرابورس نیز شاخص کل ۵۸۹ واحد و شاخص هم‌وزن ۵ هزار و ۱۴۵ واحد افت کردند. این روند نزولی در نتیجه خبر ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران تشدید شد. همچنین، در معاملات روز چهارشنبه شرکت‌های قند اصفهان، سیمان دشتستان و آسان پرداخت پرشین بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در مقابل، شرکت‌های کیمی دارو، کابل البرز و بورس اوراق بهادار تهران بیشترین کاهش قیمت را داشتند. پیش‌بینی می‌شود به دلیل شرایط سیاسی پیش‌رو، روند نزولی بازار سهام ادامه یابد.

وضعیت بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته

سرویس بورس: روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با کاهش ۵۲ هزار و ۴۵۹ واحدی به کار خود پایان داد. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز ۲۱ هزار و ۱۵۰ واحد افت کرد. در فرابورس، شاخص کل با ۵۸۹ واحد کاهش و شاخص هم‌وزن با ۵ هزار و ۱۴۵ واحد افت روبرو شدند. این افت شدید در بازار سهام عمدتاً به دلیل خبر ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران رخ داد که تأثیر منفی زیادی بر بازار داشت.

بیشترین افزایش قیمت در بورس و فرابورس

در معاملات روز چهارشنبه، شرکت‌های قند اصفهان (قصفها)، سیمان دشتستان (سدشت) و آسان پرداخت پرشین (آپ) در بورس بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های پرتو بار فرابر خلیج فارس (حپرتو)، بیمه دی (ودی) و مجتمع سیمان غرب آسیا (سجام) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت در بورس و فرابورس

در روز چهارشنبه، شرکت‌های کیمی دارو (دکیمی)، کابل البرز (بالبر) و بورس اوراق بهادار تهران (بورس) در بورس بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در معاملات فرابورس نیز شرکت‌های تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (فتوسا)، توسعه معادن کرومیت کاوندگان (کرومیت) و صنایع گلدیران (گلدیرا) با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.

وضعیت عرضه و تقاضا در بازار

در معاملات روز چهارشنبه، ۱۵ نماد با صف خرید و ۲۸۸ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۸۵ درصدی به ۱۸ میلیارد تومان و مجموع ارزش صف‌های فروش با افزایش ۴۹ درصدی به ۳۷۰ میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بورس امروز

در هفته گذشته، شاخص کل بورس در تمامی روزها ریزش داشت و در روز چهارشنبه به دلیل حادثه ترور در تهران، شاخص کل بیش از ۵۲ هزار واحد معادل ۲.۴۷ درصد کاهش یافت. شاخص هم‌وزن بورس نیز ۳.۱۲ درصد افت کرد. همچنین، شاخص کل فرابورس ۲.۶۹ درصد و شاخص هم‌وزن فرابورس ۴.۲۹ درصد سقوط کردند.

ارزش معاملات خرد سهام در این هفته اندکی رشد کرد و روز چهارشنبه با رشد ۵۸ درصدی به ۴ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان رسید. این رشد همراه با افزایش ۴۹ درصدی ارزش صف‌های فروش و مازاد عرضه در بازار بود. شاخص با پیشرانی نمادهای بزرگ بازار؛ فملی، فولاد و فارس پایین آمد. روز چهارشنبه نیز شاهد خروج ۱ هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم که نماد خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت.

با توجه به شرایط موجود و احتمال بالای درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل، پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام به ریزش خود ادامه دهد. شاخص کل بورس در فاصله ۶۷ هزار واحدی سقوط به زیر مرز ۲ میلیونی قرار گرفته است و از دست رفتن این مرز، اثر روانی منفی بزرگی بر بازار خواهد داشت.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 443234
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا