پیش بینی بورس فردا ۱۴ مرداد ۱۴۰۳/ دامنه نوسان کوتاه تر می شود

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افت 61 هزار واحدی همراه شد با 52 هزار واحد افت روز چهارشنبه تجمع شد و عدد شاخص را به 2 میلیون و 6 هزار واحدی برسانند. ترس از جنگ در بازار از خود جنگ وحشتناک‌تر است و عده‌ای از ترس مرگ خودکشی می‌کنند.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز، ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ به رقم ۶۵۵۷ هزار میلیارد تومانی رسید عددی که نسبت به انتهای سال ۱۴۰۲ که رقمی برابر با ۷۹۰۰ همتی داشت افت هزار و ۳۴۰ هزار میلیارد تومانی -معادل ۱۵ درصد- را به همراه داشته است.

اهالی بازار سرمایه در انتهای سال ۱۴۰۲ سال پیش رو را سالی پر از امید می دانستند. سالی که می‌توانست برای بازار سرمایه یک سال شاد و پر انرژی باشد . اما از همان روزهای ابتدایی سال با سخت ترین چالش‌ها مواجه شد.

بیشترین ارزش معاملاتی برای بازار سرمایه به گروه فلزات اساسی تعلق گرفت و بیش از ۳۶۸ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را برای خود ثبت کردند. خودرویی ها در جایگاه دوم و گروه شیمیایی نیز سومین جایگاه برتر از نظر ارزش معاملاتی را به خود گرفت. این دو گروه به ترتیب با ارزش معاملاتی ۳۱۲ میلیارد تومان و ۲۶۰ میلیارد تومان کار را تمام کردند.

امروز تصویری از تالار بورس اوراق بهادار تهران در فضای مجازی دست به دست می‌شد با این عنوان که معامله‌گران به نشانه اعتراض به وضعیت بازار دست از معامله برداشته‌اند. در کنار این موضوع که این کارهای ای افراد چقدر مهم و تاثیر گذار بوده است باید این نکته را اضافه کرد که دیگر خریداری در بازار وجود ندارد و همه فروشنده هستند به این ترتیب معامله‌گران نمی‌توانند معامله‌ای را ثبت کنند. پس میتوان به این موضوع به این دید هم نگاه کرد که به دلیل عدم خردیدار در بازار معامله‌گران استیشن‌های معاملاتی را رها کرده‌اند.

کوتاهی دامنه نوسان

اما از باب مدیریت این وضع باید این طور گفت که شایعه‌ای در بازار مطرح شده است که به احتمال زیاد بازار از فردا را دامنه نوسان کوتاه‌تر ادامه خواهد داد. اهالی بازار سرمایه این نکته را مطرح می کنند که بازار برای کم بود برق (در همین چند وقت اخیر) وبه دلیل کمبود گاز و سرمایه زیاد ( در زمستان گذشته ) تعطیل می شود که به نوع خود بی سابقه است اما در بحران‌های ایجاد شده بازار روال عادی خود را دارد. وضعیتی که در فروردین ماه می توانست با تعطیل شدند بازار به بازار کمک کند . همچنین اردیبهشت سال ۱۴۰۲ نیز می شد یا تعطیلی شدن بازار به وضعیت بازار رسیدگی کرد و امروز نیز سازمان بورس می توانست وضعیت بازار را متعادل کند.

به جز تعداد انگشت شمار در بازار امروز الباقی نمادها منفی کار را تمام کردند . تحلیلگران بازار معتقد هستند که بازار توجه جدی به صورت‌های مالی و گزارش‌های فصلی شرکت‌ها دارد. در صورتیکه بازار وضعیت خوبی در خصوص گزارش های فصلی منتشر کند بازار از این بحران ها ( اتقاقات اخیر ) به راحتی عبور می کند و دلیل خرید را نرخ بهره و افزایش نرخ دلار نیمایی و … عنوان می‌کند. اما اگر وضعیت سودآوری شرکتها وضعیتی بدی را منعکس کند . همچون گزارش های منتشر شده برای سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ بازار به هر بهانه‌ای پرتفوی خود را در صف های فروش قرار می‌دهد.

اما در این میان اخبار تحرکات در خلیج فارس وزن بیشتری برای بازار سرمایه دارد و خبر آمریکا برای کمک به دفاع از اسرائیل در برابر حملات احتمالی ایران و گروه‌های نیابتی ناوها و هواپیماهای جنگی بیشتری به منطقه خاورمیانه اعزام می‌‌کند در بین اهالی بازار سرمایه بیشتر دست به دست می‌شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

امادر خصوص وضعیت سیمان علی‌اکبر الوندیان در خصوص شرایط تامین انرژی و وضعیت بازار سیمان به فارس، گفت: در بسیاری از نقاط از جمله جنوب، جنوب غرب و شرق، سیمان بدون رقابت و با قیمت پایه کیسه ای کمتر از ۷۰ هزار تومان توسط کارخانه در بورس کالا به فروش می‌رسد. همچنین به گفته الوندیان در بورس کالا قیمت تحت کنترل بوده و افزایش قیمت‌های مطروحه فضای مجازی صحت ندارد. به نظر می‌رسد انتظار تورمی و هیجانات بر بازار حاکم شده و دلالان بر این موج سوار شدند.

شاخص کل ظرف دو روز اخیر بیش از ۱۰۰ هزار واحد خود را ازش دست داد . بازاری که می‌توانست در محدوده های حمایتی میانگین های ۵۵ روزه و ۲۰۰ روز مورد حمایت قرار بگیرد (از نظر تکنیکالی) در نهایت با از دست دادن این سطوح کار را برای برگشت به اعداد و ارقام بالاتر سخت تر دید و شاخص باید انرژی بسیار مضاعف تری را برای رشد دریافت کند تا بتواند از پس مقاومت‌های ایجاد شده برآید.

به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ برای بازار سرمایه همچنان شگفتانه‌های بیشتری دارد و این اتفاقات مقدمه‌ای برای اتفاق بزرگ است!

اکوایران

بورس

شناسه : 443372
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا