چه میزان ارز برای واردات کالا تامین شد؟

طبق اعلام بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا ۱۲ مرداد ۲۴ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز تامین شده است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، طبق اعلام بانک مرکزی از اول فروردین ماه سال جاری تاروز گذشته ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۳، حدود ۲۴ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۴۹۷میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۲ میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار و برای خدمات ۴۶۴ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۵ میلیارد ۲۱۶ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار و در مجموع ۵ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت کرده است.

تامین ارز نیمایی

همچنین، تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۸۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۶۶۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار، ۱۹۱، ۹۳۲، ۸۴۹ و ۳۸ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۷ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این گروه‌ها، شش میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۴۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

همچنین، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۱۳ مرداد ماه، ۳۹ هزار و ۶۳۹ تومان برای دلار، ۴۳ هزار و ۲۶۲ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۷۹۳ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۵۳۷ تومان برای یوآن، ۴۵۴ تومان برای روبل و ۱هزار و ۱۹۳ تومان برای لیر محاسبه شده است.

گفتنی است؛ در روز ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۳۴۵ تومان، یورو با نرخ ۵۲ هزار و ۷۶۴ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۱۶۴ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ ۳ هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۳۵۳ تومان، یورور با نرخ ۴۸ هزار ۴۰۷ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۷۷ تومان بود.

ایسنا

اقتصاد کلان

شناسه : 443374
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا