راهنمای جوشکاری چدن با الکترود | مراحل جوشکاری + نکات لازم

اگر حرفه شما جوشکاری است قطعا با جوشکاری چدن با الکترود نیز سروکار دارید. جوشکاری چدن یکی از انواع جوشکاری است که به دلیل خواص مکانیکی و شیمیایی خاصی که دارد، در مقایسه با سایر فلزات و آلیاژهای فلزی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات جوشکاری محسوب می‌شود.

جوشکاری چدن مراحل خاصی دارد که در انجام آن باید برخی نکات را رعایت کنید تا بتوانید پایان کار مطلوبی داشته باشید. همچنین انجام این مدل جوشکاری کمی دشوار است و باید دقت زیادی در انجام مراحل آن به خرج داد. در این راهنما قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است درباره جوشکاری چدن بدانید آشنا کنیم.

جوشکاری چدن چیست؟

جوشکاری چدن یکی از انواع جوشکاری است که شاید آن را با نام آرگون یا TIG هم بشناسید. TIG از انواع جوشکاری قوس الکتریکی است که شیوه جوش خاصی دارد. در واقع این تکنیک عمل جوشکاری را با کمک انواع گازهای جوشکاری انجام می‌دهد. این گازها عبارت‌اند از آرگون، کربن دی‌اکسید و دیگر گازهای ترکیبی در جوشکاری.

این روش جوشکاری دارای کیفیت بالا، قابل اطمینان و ایجاد جوش‌های ظریف است. لازم است بدانید این روش اکثر برای جوشکاری درز‌ها و ترک‌ ها استفاده می‌شود و انجام مراحل آن کمی سخت است. در ادامه مطلب شما را گام به گام با روش انجام جوشکاری چدن آشنا می کنیم.

مراحل جوشکاری چدن با الکترود

جوشکاری با الکترود چدن از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در انجام این عملیات بر حسب نوع کاربرد و هماهنگی رنگ مورد نیاز در قطعه، الکترود‌های متفاوتی استفاده می‌شوند:

  • الکترودهای آلیاژ چدن

  • الکترودهای آلیاژ مس

  • الکترودهای آلیاژ نیکل

هرکدام از این الکترودها خصوصیات ویژه‌ای خود را دارند و برای موقعیت‌های خاصی استفاده می‌شوند استفاده از الکترودهای آلیاژ نیکل از رایج‌ترین الکترودهایی است که در جوشکاری چدن استفاده می‌شود.

جلوگیری از مشکلات رایج در جوشکاری چدن

همانطور که در بخش‌های ابتدایی مقاله اشاره کردیم جوشکاری چدن با توجه به اینکه ترکیبات منحصر به‌فرد و ویژگی‌های خاصی دارد، جز جوشکاری سخت محسوب می‌شود. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به طور کامل و دقیق در مورد چدن، انواع و کاربردهای آن، مراحل و مشکلات مربوط به جوشکاری چدن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. توصیه می‌کنیم تا انتهای راهنما همراه ما باشید.

در جوشکاری چدن برخی مشکلات رایج مثل ترک‌های حرارتی، سختی و تردی در مناطق جوش و حتی بعضی تغییرات در ریزساختار فلز وجود دارد. برای اینکه با چنین مشکلاتی روبه رو نشوید باید فرایند جوشکاری را با توجه کافی و با برحسب ویژگی‌های خاص چدن انجام دهید. در ادامه به طور کلی فرایند جوشکاری چدن را برایتان آورده‌ایم:

  1. پیش گرمایشمرحله اول در جوشکاری چدن پیش گرمایش است که شامل گرم کردن قطعه چدن قبل از انجام فرایند جوشکاری است. دلیل انجام این حالت اینست که تنش‌های حرارتی را کاهش داده و باعث افزایش جوش‌پذیری شود.

  2. جوشکاریاین مرحله همانطور که از نامش پیداست انجام جوشکاری است. جوشکاری را می‌توان از طریق روش‌های مختلف مثل جوشکاری الکتریکی، جوشکاری با گاز و یا جوشکاری با لیزر انجام داد.

  3. پس گرمایش: پس از اینکه عمل جوش را انجام دادید، احتمالا نیاز می‌شود که برای کاهش تنش‌های حرارتی به گرم کردن مجدد قطعه چدن بپردازید.

  4. عملیات تنش زداییدر عملیات تنش زدایی قطعه را تا درجه حرارت خاص و تعیین شده‌ای گرم می‌کنند و آن را در آن دما نگه می‌دارند تا تنش‌های حرارتی را تا جای ممکن کاهش دهند.

موارد دیگری که در انجام صحیح این جوشکاری و پایان کار مطلوب آن موثر اند عبارت‌اند از متریال جوشکاری، نوع الکترود و شرایط انجام فرایند. در ادامه مراحل جوشکاری چدن را به طور کامل برایتان توضیح می‌دهیم.

مراحل جوشکاری چدن به آهن

در جوشکاری چدن نیز مانند دیگر جوشکاری‌ ها باید مراحلی را انجام دهید تا بتوانید جوش باکیفیت و پایداری ایجاد کنید. این مراحل تنها به کمی دقت و توجه نیاز دارند.

مراحل جوشکاری چدن با آهن

۱. شناسایی آلیاژ مناسب

لازم است بدانید چدن انعطاف‌پذیری کمی دارد و از ضربه یا حرارت‌های کم و زیاد به آن وارد شود، طولی نمی‌کشد که ترک خورده و دچار آسیب می‌شود. البته میزان این حساسیت با توجه به نوع و مدل چدن فرق می‌کند. در نتیجه باید نسبت به چدنی که استفاده می‌کنید حساس باشید و نوع مناسبی را تهیه کنید.

۲. تمیز کردن ریخته گری

هر نوع چدنی که تهیه کردید باید قبل از شروع جوشکاری، سطح آن را از گونه چربی و آلودگی تمیز کنید. برای این کار کافیست حرارت را آهسته و با دقت برای زمان کمی روی ناحیه جوش بگیرید تا الودگی‌ها و گازهای حبس شده روی ریخته‌گری کاملا از بین بروند.

۳. انتخاب دمای مناسب برای جوشکاری

شایع‌ترین دلیلی که باعث ترک خوردن جوش چدن می‌شود، تنش‌های حرارتی است. برای اینکه جوش چدن تمیز و بدون اشکال باشد باید تنش‌های حرارتی را به خوبی کنترل کرد تا هیچ گونه ترک خوردگی در آن ایجاد نشود. راه‌حل جلوگیری از این مشکل تشخیص دمای مناسب برای آن نوع چدن است.

یکی دیگر از راهکارهایی که به پیشگیری از این حالت کمک می‌کند، گرم کردن کل قطعه است. این کار باعث می‌شود تا تفاوت دمایی در قطعه به کمترین مقدار خود برسد و ترک نخورد. برای گرم کردن چدن بهتر است از دمایی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد کمک بگیرید. این مقدار را باید با توجه به نوع چدن مورد استفاده و منطقه مرتبط با حرارت آن تنظیم کنید.

۴. انتخاب روش مناسب جوشکاری چدن

پس از اینکه چدن مناسب جوشکاری را انتخاب و تهیه کردید باید به سراغ انتخاب فرایند جوش، روش جوش آن و موارد پرکننده مناسب بروید تا بتوانید یک جوش مقاوم، با دوام و مطلوب ایجاد کنید و هیچ گونه ترک یا آسیبی به قطعه وارد نشود.

جوشکاری چدن به آهن چیست؟

شاید تا به حال نام جوشکاری چدن به آهن را شنیده باشید. این روش یک فرایند حیاتی در صنعت فلزات است که متخصصان این حرفه از آن برای ایجاد یک جوش قوی و با دوام بین این دو فلز استفاده می‌کنند. در این روش چد که از دو آلیاژ آهن و کربن تشکیل شده است، با آهن از طریق جوشکاری وصل می‌شود.

جوشکاری با الکترود چدن

مراحل انجام جوشکاری چدن به آهن

  • آماده کردن سطح جوش: سطح قطعات چدن و آهن نباید هیچ آلودگی داشته باشد. برای تمیز کردن این دو قطعه از روش‌های مختلفی مثل تمیزکاری مکانیکی و یا شست‌وشو با مواد خاص برای از بین بردن روغن و گرد و غبار استفاده می‌شود.

  • انتخاب الکترودبا توجه به خصوصیات چدن و آهن، الکترودهای آهنی باید انتخاب شوند. الکترودهای مناسب این کار باید بتوانند در دماهای بالا کار کنند و اتصال مستحکم و با دوام ایجاد کنند.

  • تنظیم جریان و ولتاژ: مواردی چون جریان و ولتاژ را باید با توجه به نوع چدن، آهن و نیازهای فرایند تنظیم کنید. توجه به این موارد بسیار مهم است زیرا تاثیر مستقیمی بر کیفیت جوش خواهند گذاشت.

  • جریان جوشکاری: در این مرحله الکترود به ناحیه جوش فشار داده می‌شود و جریان الکتریکی از الکترود به فلزهای چدن و آهن منتقل می‌شود. این جریان ایجاد شده باعث گرمایش فلزها می‌شود.

  • ذوب شدن الکترود: الکترود ذوب شده و مواد ذوب شده به عنوان ماده پرکننده برای ایجاد اتصال بین چدن و آهن قرار می‌گیرند و اتصال محکم و با دوامی ایجاد می‌کنند.

  • شکل‌دهی جوش: در این مرحله از جوشکاری فرد باید الکترود را به آرامی تکان دهد تا جوش شکل ظاهری مناسب داشته باشد.

  • سرد شدن و تثبیت جوش: پس از اینکه جوشکاری به اتمام رسید، جوش به آرامی سرد می‌شود تا اتصال مستحکم و با دوامی بین چدن و آهن به وجود بیاورد.

جوشکاری چدن به آهن چه مزیت هایی دارد؟

انجام این روش جوشکاری مزیت‌های زیادی نسبت به دیگر روش‌ها دارد و به همین دلیل است که در اکثر صنایع از آن استفاده می‌شود. در این قسمت می‌خواهیم شما را با مزیت‌های اصلی این روش جوشکاری آشنا کنیم.

  1. اتصالات محکم: جوشکاری چدن به آهن باعث ایجاد اتصالات بسیار قوی و محکمی می‌شود. به دنبال این موضوع در ساخت قطعات و سازه‌هایی که به استحکام و مقاومت بالایی نیاز دارند استفاده از این جوش بسیار به چشم می‌خورد.

  2. قابل اتصال با فلزات مختلف: با استفاده از این فرایند می‌توان فلزات مختلف را به هم متصل کرد. این حالت باعث شده تا این فرایند جوش در بسیاری از صنایع مختلف استفاده شود.

  3. مقاومت در برابر فشار و حرارت: اتصالاتی که از طریق جوش آهن به چدن ایجاد شده‌اند در برابر فشار و حرارت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. در نهایت استفاده آنها در صنایع سخت مانند ساخت قطعات خودرو یا صنایع نفت و گاز گزینه بسیار مناسبی است.

  4. قابلیت تعمیر و بازسازی: با استفاده از این فرایند می‌توان به تعمیر و بازسازی قطعات چدنی که دچار آسیب شده‌اند نیز پرداخت. این مورد باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های تعویض قطعات و افزایش دوام هرچه بیشتر آنها می‌شود.

کلام آخر

از مواردی که در جوشکاری چدن باید همیشه به آن توجه کنید آماده‌سازی قطعه کار و محل جوش است زیرا این مورد تاثیر زیادی در کاهش مشکلات جوشکاری دارد. استفاده از الکترود مناسب نیز باعث پایان کار هرچه بهتری می‌شود. شما می توانید برای خرید عمده الکترود جوشکاری به فروشگاه ایلیا صنعت که نمایندگی الکترودهای آما نیز هست، مراجعه کنید.

 

این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 443385
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا