قم ارزان‌ترین و کردستان گران‌ترین استان‌های ایران

جهان صنعت نیوز:  بررسی توزیع استانی نرخ تورم با استناد به مرکز آمار ایران حاکی از آن است که استان قم با کمتر از ۴۰ درصد تورم ارزان ترین شهر ایران به شمار می رود و در سوی مقابل استان کردستان با بالاترین نرخ تورم بیشتر آسیب را از موج گرانی ها دیده است.

بررسی آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در ۱۲ ماه گذشته، همچنین نشان می دهد که نرخ کلی تورم در مناطق شهری و روستایی به طور کلی ۴۱ و ۶ دهم درصد بوده است.

به این معنا که خانوارهای ایرانی در دوازده ماه گذشته به طور متوسط برای خرید کالای مشابه سال گذشته، کمی کمتر از ۵۰ درصد پول بیشتر پرداخت کرده اند.

از جنبه ای دیگر، تورم نقطه به نقطه مرداد ماه با رشدی معادل ۵۴ و ۸ دهم درصد در استان ایلام، بالاترین افزایش را تجربه کرده و استان فارس کمترین گرانی را تجربه کرده است.

همچین بخوانید: 

در رویکردی دیگر و جالب توجه، اطلاعات مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم روستایی در دوره مورد بحث بیشتر از مناطق شهری بوده است. به طوری که نرخ تورم در مناطق روستایی به ۴۶.۶ درصد رسیده که ۵.۲ واحد درصد بیش از مناطق شهری ایران است.

این در حالی است که به طور طبیعی از آن جا که خانوارهای مناطق روستایی در تامین مایحتاج عمومی خود، به مقدار قابل ملاحظه ای خودکفا هستند، بایستی آسیب کمتری از فرایند تورم را تجربه کنند.

شاید مساله فوق نشان دهنده دگرگونی درنحوه زیست خانوارهای شهری در یکی دو دهه گذشته است که به خودی خود مساله قابل مطالعه ای است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 44344
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا