بر اساس گزارش بانک مرکزی؛

تورم پیشران به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده در تیرماه ۱۴۰۳ به ۲۹ درصد کاهش یافته و روند کاهشی تورم ادامه دارد.

جهان صنعت نیوز – طبق تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، تورم تولیدکننده از ۳۵.۱ درصد در تیرماه ۱۴۰۲ به ۲۹ درصد در تیرماه ۱۴۰۳ کاهش یافته است. که نشان‌دهنده کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم در این دوره است. همچنین، تورم نقطه به نقطه این شاخص با ۷.۰ واحد درصد کاهش از ۳۲.۰ درصد به ۲۵.۰ درصد رسید. بانک مرکزی تأکید کرده که این تغییرات نشان‌دهنده موفقیت سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در سال جاری است.

کاهش تورم تولیدکننده در تیرماه ۱۴۰۳

سرویس اقتصاد کلان: طبق تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در تیرماه ۱۴۰۳ به ۲۹ درصد کاهش یافته است. این میزان از ۳۵.۱ درصد در تیرماه ۱۴۰۲ به ۲۹ درصد در تیرماه ۱۴۰۳ رسیده. که نشان‌دهنده کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم در این مقطع زمانی است.

روند کاهشی تورم نقطه به نقطه

تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در تیرماه ۱۴۰۳ با کاهش ۷.۰ واحد درصدی از ۳۲.۰ درصد به ۲۵.۰ درصد رسید. این کاهش قابل توجه در تورم نقطه به نقطه به تفکیک گروه‌های اصلی «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «ساخت (صنعت)» به ترتیب معادل ۲۴.۵ و ۱۹.۲ درصد بوده است.

تحلیل تورم دوازده‌ماهه و ماهانه

تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده در تیرماه ۱۴۰۳ به تفکیک گروه‌های «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «ساخت (صنعت)» به ترتیب معادل ۳۰.۴ و ۲۴.۱ درصد گزارش شده است. همچنین، تورم ماهانه این شاخص در تیرماه سال جاری معادل ۱.۶ درصد بوده و به تفکیک گروه‌های اصلی، تورم ماهانه برای «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «ساخت (صنعت)» به ترتیب برابر با ۰.۷ و ۱.۲ درصد ثبت شده است.

موفقیت سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی

بانک مرکزی در گزارش خود تأکید کرد که کاهش مداوم شاخص بهای تولیدکننده و تورم نقطه به نقطه، نشان‌دهنده موفقیت سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در سال جاری است. این تغییرات در راستای اهداف کاهش تورم و بهبود متغیرهای اقتصادی کشور انجام شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 443586
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. حرفی نمیشه زد واقعا
    امیدواریم علاوه بر کاهش تورم، این رکودی که ایجاده شده هم از بین بره
    ساخت و ساز افزایش پیدا کنه
    به عنوان یک تولید کننده ( عایق رطوبتی ) از رونق مسکن و کسب و کارها با تمام توان حمایت میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا