پیش بینی بورس ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / بازار سرمایه قفل می شود

سازمان بورس اوراق بهادار تهران پس از مرگ سهراب و افت بیش از 100 هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از جلسه طولانی مدت خود تصمیم گرفت تا دامنه نوسان بازار را به مثبت و منفی یک درصد کاهش دهد. تا عملا بازار سرمایه قفل شود؛ تعطیلی در عین باز بودن!

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با اینکه در محدوده های مثبت و منفی یک درصدی قرار گرفته بود اما بیش از یک هزار واحد از شاخص کل کم شود و عدد شاخص روی ۲ میلیون و ۵ هزار واحدی ایستاد. ارزش بازار نیز حوالی ۶۵۵۳ هزار میلیارد تومانی ماند تا ارزش معاملات نیز در محدوده های ۳۴۰۰ میلیارد تومان قرار گرفته باشد.

گروه خودرویی با پیشتازی ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات روز جاری را به خود گرفت ارزش معاملاتی این گروه در پایان روز به رقم ۱۴۵ میلیارد تومان رسید ، گروه چند رشته ای صنعتی نیز ۱۱۸ میلیارد تومان و سومین گروه نیز گروه فلزات اساسی بود که حدود ۱۵۱ میلیارد تومان ارزش معاملاتی به خود گرفته است.

پایگاه خبری بازار سرمایه گزارش داده است که نرخ اوراق اسناد خزانه اسلامی «اخزا» که در ماه‌های گذشته در خبرها رو به افزایش گزارش می‌شد، روند اصلاحی در پیش گرفته است و نرخ اخزا برای اولین بار در سال جاری به زیر مرز ۳۰ درصد بازگشت.

در مقابل رشد دلار نیمایی ادامه دارد و امروز نرخ حواله دلار در مرکز مبادله به رقم ۴۴,۴۳۷ تومان رسیده است در مقابل اخباری در خصوص حذف دلار ۲۸۵۰۰ تومانی پلی استایرن و پت‌ گروه پتروشیمی‌ها منتشر شد.

قیمت گذاری پایه محصولات

و شرکت پتروشیمی تندگویان عنوان کرده است که نحوه قیمت گذاری قیمت پایه محصولات PET شرکت از تاریخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ بر مبنای بند «الف» ماده ۵ دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و براساس نرخ تسعیر سامانه نیما محاسبه می‌گردد.

این در حالی است که سایه جنگ بر روی بازار سرمایه قرار دارد هر چند که تحلیلگران این ترس و وحشت از جنگ را در سایر بازار های موازی با بازار سرمایه نمی‌بینند. گفته می‌شود که وزیر خارجه اردن برای کاهش تنش‌های بیشتر میان ایران و اسرائیل به تهران سفر کرده است.

در این میان انتصابات جدید در دولت چهاردهم در حال شکل گیری است و دکتر پزشکیان با صدور حکمی علی طیب‌نیا را به عنوان مشاور عالی خود منصوب کرد. همچنین ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز به سید حمید پورمحمدی رسید.

در شورای عالی بورس نیز هادی محمدپور و آرا شاوردیان به عنوان عضو ناظر در شورای عالی بورس انتخاب شدند و شنیده‌ها حاکی از آن است که همتی به عنوان وزارت اقتصاد و عباس عراقچی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه به مجلس معرفی خواهد شد.

لیست وزرا

نادری، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با مهر عنوان کرده است که احتمالا تا پایان هفته لیست وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه می‌شود و مجلس شورای اسلامی جدول زمان بندی خود را برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت مشخص کرده و هر زمان که اسامی وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه شود، یک هفته صلاحیت و برنامه‌های آنان در کمیسیون‌ها بررسی خواهد شد و سپس جلسات رأی اعتماد در صحن مجلس برگزار می‌شود.

اما در ادامه چالش قیمت سیمان در روزهای اخیر رئیس سندیکای کارفرمایی صنعت سیمان گفت که در هفته جاری با افزایش ۲۰ درصدی عرضه سیمان بازار تثبیت خواهد شد و مشکلی در تامین این کالای راهبردی تا پایان تابستان نخواهیم داشت. «حمید فرمانی» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: همزمان با تامین انرژی مناسب برق در فصل تابستان، عرضه سیمان متناسب با نیاز بازار ادامه دارد و بازار در آرامش است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل

برای دومین بار در سال جاری شاخص کل با محدودیت نوسان مواجه شد این در حالی است که از سال ۹۹ تا کنون این چندمین بار است که از سوی مدیران بورسی دامنه نوسان محدود می‌شود و هر بار نیز بازخورد خوبی از این موضوع گرفته نشده است چرا که این تصمیم پس از ریزش بازار گرفته می‌شود. در حالی که کاملا برای مدیران بورسی مشخص است که بازار فردا در چنین روزهایی چه وضعیتی را دارد.

شاخص کل سطوح حمایتی خود را از دست داد. سطح حمایتی ۲ میلیون و ۳۰ هزار واحدی خردادماه سال جاری و اسفند ماه ۱۴۰۲ نیز از دست رفته است و این اتفاق دقیقا در حال وقوع است که سال پیش نیز عدد شاخص در همین روزهای سال در این اعداد و ارقام قرار داشت شاخص کل انتهای مرداد ماه ۱۴۰۲ به رقم ۱ میلیون و ۱۹۵ هزار واحدی رسید و حالا در هفته پایانی مرداد ۱۴۰۳ عدد شاخص کمی بیشتر از ۲ میلیون واحد است.

سال گذشته با نامه ۱۷ اردیبهشت ماه و دستور العمل های خلق الساعه بازار به این محدوده رسید. سال جاری نیز شاخص با حمله تروریستی انجام شده در هفته گذشته مجدا به این محدوده رسیده است. هر دو اینها برای بازار سرمایه بد و خطرناک نبود و مسئولان دولت جدید باید مراقب باشند هر تصمیم اشتباه برای اقتصاد و بازار سرمایه وضعیت جنگی ایجاد شده در این روزها را تکرار خواهد کرد.

اکوایران

بورس

شناسه : 443671
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا