شاخص کل بورس سنگر ۲ میلیونی را از دست می‌دهد؟

پیش‌بینی بورس تهران نشان می‌دهد که شاخص کل یک محدوده حمایتی را از دست داده و احتمالا به زیر ۲ میلیون واحد کاهش پیدا خواهد کرد.

جهان صنعت نیوز – پیش‌بینی بورس تهران حاکی از آن است که شاخص کل با کاهش بیش از یک هزار واحدی به ۲ میلیون و ۵ هزار واحد رسیده و یکی از محدوده های حمایتی خود را از دست داده است. ارزش معاملات در حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان قرار گرفته است. گروه خودرویی با پیشتازی ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و گروه‌های چند رشته‌ای صنعتی و فلزات اساسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نرخ اوراق اسناد خزانه اسلامی با روند اصلاحی به زیر ۳۰ درصد بازگشته است. در مقابل، نرخ دلار نیمایی به ۴۴,۴۳۷ تومان افزایش یافته و اخباری از حذف دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای برخی محصولات پتروشیمی منتشر شده است. در تحولات سیاسی، وزیر خارجه اردن به تهران سفر کرده و انتصابات جدید در دولت چهاردهم در حال شکل‌گیری است. همچنین با افزایش عرضه سیمان، بازار این محصول تثبیت شده است.

کاهش شاخص کل بورس تهران

پیش‌بینی بورس تهران نشان می‌دهد که شاخص کل با بیش از یک هزار واحد کاهش، به ۲ میلیون و ۵ هزار واحد رسیده است. ارزش بازار نیز در حدود ۶۵۵۳ هزار میلیارد تومان باقی مانده و ارزش معاملات در محدوده ۳۴۰۰ میلیارد تومان قرار دارد.

معاملات گروه‌های بورسی

گروه خودرویی، به ویژه ایران خودرو، با بیشترین ارزش معاملات در پایان روز به رقم ۱۴۵ میلیارد تومان رسید. گروه چند رشته‌ای صنعتی با ۱۱۸ میلیارد تومان و گروه فلزات اساسی با ۱۵۱ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

تغییرات نرخ اوراق و دلار نیمایی

پایگاه خبری بازار سرمایه گزارش داده است که نرخ اوراق اسناد خزانه اسلامی (اخزا) که در ماه‌های گذشته روند افزایشی داشت، اکنون با روند اصلاحی به زیر ۳۰ درصد بازگشته است. در مقابل، نرخ دلار نیمایی به ۴۴,۴۳۷ تومان رسیده و اخباری در خصوص حذف دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای محصولات پتروشیمی منتشر شده است.

تحولات در بازار پتروشیمی

شرکت پتروشیمی تندگویان اعلام کرده است که از ۱۴ مرداد ۱۴۰۳، قیمت‌گذاری محصولات PET بر اساس نرخ تسعیر سامانه نیما و بند «الف» ماده ۵ دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی انجام خواهد شد.

تأثیرات سیاسی بر بازار سرمایه

سایه جنگ بر روی بازار سرمایه همچنان باقی است، هرچند تحلیلگران معتقدند که ترس و وحشت از جنگ در سایر بازارهای موازی مشاهده نمی‌شود. وزیر خارجه اردن به منظور کاهش تنش‌ها بین ایران و اسرائیل به تهران سفر کرده است.

انتصابات جدید در دولت

در دولت چهاردهم، دکتر پزشکیان با صدور حکمی علی طیب‌نیا را به عنوان مشاور عالی خود منصوب کرده است. ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز به سید حمید پورمحمدی سپرده شد. همچنین، هادی محمدپور و آرا شاوردیان به عنوان اعضای ناظر در شورای عالی بورس انتخاب شده‌اند. شنیده‌ها حاکی از آن است که همتی به عنوان وزیر اقتصاد و عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه به مجلس معرفی خواهند شد.

وضعیت بازار سیمان

رئیس سندیکای کارفرمایی صنعت سیمان اعلام کرده است که با افزایش ۲۰ درصدی عرضه سیمان، بازار تثبیت شده و تا پایان تابستان مشکلی در تأمین این کالای راهبردی نخواهیم داشت. حمید فرمانی اظهار داشت که با تأمین انرژی مناسب برق در تابستان، عرضه سیمان مطابق با نیاز بازار ادامه دارد و بازار در آرامش است.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تهران برای دومین بار در سال جاری با محدودیت نوسان مواجه شد. این محدودیت‌ها که از سال ۹۹ تاکنون چندین بار اعمال شده‌اند، هر بار پس از ریزش بازار اجرا شده و بازخورد خوبی نداشته است. شاخص کل سطوح حمایتی خود را از دست داده و سطح حمایتی ۲ میلیون و ۳۰ هزار واحدی خردادماه سال جاری نیز از دست رفته است. با وقوع حمله تروریستی اخیر، شاخص مجدداً به این محدوده رسیده است.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 443753
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا