ابعاد جدید بحران مسکن: اجاره نشینی در خانه‌های اشتراکی!

بحران تورم مسکن در ایران باعث رواج خانه‌های اشتراکی و افزایش قابل توجه اجاره‌بها شده است.

جهان صنعت نیوز – بحران تورم مسکن در ایران طی سال‌های اخیر منجر به ظهور پدیده‌های مختلفی از جمله مهاجرت معکوس و اجاره سوئیت‌های کوچک شده است. بررسی آگهی‌های اجاره نشان می‌دهد که خانه‌های اشتراکی بیش از پیش رواج یافته‌اند. برخی مستاجران و حتی مالکان، به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های مسکن، به دنبال همخانه هستند. گزارش بانک مرکزی از افزایش ۷۰ درصدی اجاره‌بها حکایت دارد و کارشناسان مسکن نیز پیش‌بینی می‌کنند که این روند ادامه خواهد داشت.

بحران تورم مسکن و رواج خانه‌های اشتراکی

سرویس مسکن : بحران تورم مسکن در ایران طی سال‌های گذشته، به اشکال مختلف خود را نشان داده است. یکی از نمودهای این بحران، رواج خانه‌های اشتراکی در تهران است. بررسی آگهی‌های اجاره آپارتمان نشان می‌دهد که برخی از این خانه‌ها سوئیت‌های کوچکی هستند که مستاجران پیشین دیگر توان پرداخت هزینه‌های آن‌ها را ندارند. اما این بار داستان مربوط به مالکی است که به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های ملک خود، به دنبال همخانه‌ای برای اجاره دادن بخشی از خانه خود است.

افزایش اجاره‌بها و مشکلات مستاجران

یکی از نمونه‌های این روند، مستاجری در شرق تهران است که به دنبال همخانه‌ای برای پرداخت رهن ۵۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۵ میلیون تومان است. او می‌گوید: «پرداخت اجاره ۱۰ میلیون تومانی برای منِ کارگر غیرممکن است و زندگی با یک غریبه در خانه‌ای ۴۰ متری سخت است، اما راه دیگری ندارم.» گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که رشد نقطه به نقطه شاخص اجاره در تهران بالغ بر ۴۵.۲ درصد بوده است و برخی مستاجران با تورمی بیش از ۷۰ درصد مواجه شده‌اند.

اجاره روزانه و شرایط سخت‌تر مستاجران

در این بین، برخی مستاجران نیز به دنبال اجاره روزانه برای سوئیت‌های خود هستند. یکی از این مستاجران در قبال واگذاری وسایل و سوئیت ۴۵ متری خود به مستاجر دیگری، روزانه مبلغی معادل ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. نموداری که بانک مرکزی از روند بازار اجاره از فروردین ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ منتشر کرده، نشان می‌دهد که رشد شاخص اجاره شتاب بیشتری نسبت به شاخص قیمت مسکن در تهران داشته است.

خانه‌های اشتراکی در محله‌های مختلف تهران

آگهی‌های مربوط به خانه‌های اشتراکی تنها محدود به محله‌های جنوبی و شرقی تهران نیست و می‌توان در محله‌های گران‌قیمت نیز این نوع آگهی‌ها را یافت. یکی از مستاجران سوئیتی ۶۰ متری در سعادت‌آباد می‌گوید: «با پولی که دارم می‌توانم در محله‌های دیگر خانه پیدا کنم، اما محل کارم سعادت‌آباد است و نمی‌توانم هر روز در ترافیک زمان خود را از دست بدهم.» برخی از مالکان نیز از همان ابتدا خانه‌ و سوئیت‌ خود را به قصد اجاره با چند نفر به اشتراک می‌گذارند.

چشم‌انداز آینده اجاره‌بها

اجاره‌بها در تهران مدت‌هاست از تورم پیشی گرفته است و سال ۱۴۰۲ سال جهش تورم اجاره بود. کارشناسان حوزه مسکن چشم‌انداز افزایشی برای اجاره‌بها دارند و معتقدند که بحران‌های بیشتری در این عرصه در راه است.

تجارت نیوز

مسکن

شناسه : 443778
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا