محمدجواد ظریف در معاونت راهبردی چه وظیفه‌ای دارد؟

تا پیش از دولت چهاردهم، جایگاه معاون راهبردی رئیس‌جمهور وجود نداشت. این سمت جدید با هدف افزایش نقش ظریف در مشورت‌دهی به رئیس‌جمهور ایجاد شده است.

جهان صنعت نیوز – محمدجواد ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک منصوب شد. این انتصاب با هدف تقویت ارتباط بین اندیشکده‌ها و نخبگان با دولت و نقش جدی ظریف در مشورت‌دهی به رئیس‌جمهور انجام شده است.

انتصاب محمدجواد ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور

سرویس سیاسی : محمدجواد ظریف، دیپلمات برجسته ایرانی، برای سومین بار به ساختمان پاستور بازگشته، این بار نه به عنوان وزیر، بلکه به عنوان معاون راهبردی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری. با صدور حکمی از سوی مسعود پزشکیان، ظریف به این سمت منصوب شده است. این انتصاب به استناد اصل ۱۲۴ قانون اساسی صورت گرفته و وظیفه ظریف، تقویت ارتباطات بین اندیشکده‌ها، نخبگان و دولت است.

وظایف و اهمیت جایگاه جدید

تا پیش از دولت چهاردهم، جایگاه معاون راهبردی رئیس‌جمهور وجود نداشت. این سمت جدید، با هدف پررنگ کردن نقش مرکز بررسی‌های استراتژیک به عنوان اتاق فکر دولت و افزایش نقش ظریف در مشورت‌دهی به رئیس‌جمهور، ایجاد شده است. مشورت‌هایی که متکی بر نظرات کارشناسان، متخصصان و جامعه نخبگانی و دانشگاهی کشور خواهد بود.

نقش مرکز بررسی‌های استراتژیک

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، یکی از سازمان‌های زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری ایران، می‌تواند تبدیل به اتاق فکر دولت شود. ماموریت این مرکز، انجام مطالعات، بررسی‌ها و پژوهش‌های راهبردی و بین دستگاهی در دولت است. همچنین، ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای مرتبط با راهبردهای ملی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی، با رعایت سیاست‌های کلی نظام از دیگر وظایف این مرکز است.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 443869
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا