فیش حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی بدون همسان سازی: وعده‌های دولت همچنان معطل

فیش حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی بارگذاری شد، اما خبری از همسان‌سازی نیست و وعده‌های دولت همچنان معطل مانده است.

جهان صنعت نیوز – روز گذشته فیش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سامانه بارگذاری شد، اما خبری از همسان‌سازی حقوق‌ها نیست. این در حالی است که در برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تصویب شده بود و مقرر شد طی سه سال حقوق‌ها با افزایش ۹۰ درصدی همراه باشد. باوجود تعیین منابع مالی از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده، اجرای فاز اول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عملی نشده و بازنشستگان همچنان منتظر اجرای وعده‌های دولت هستند.

عدم تحقق همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

سرویس اقتصاد کلان: روز گذشته، فیش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سامانه بارگذاری شد که نشان‌دهنده عدم اجرای همسان‌سازی حقوق‌ها بود. این در حالی است که در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به تصویب رسیده و مقرر شده بود طی سه سال، حقوق بازنشستگان با افزایش ۹۰ درصدی همراه باشد.

ماده قانونی و منابع مالی

براساس این ماده قانونی، فرمول دولت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۴۰-۳۰-۳۰ تعیین شده بود و منابع مالی مورد نیاز باید در بودجه سالانه مشخص شود. پیشنهاد دولت و تصویب آن برای سال ۱۴۰۳ تأمین منابع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و ارتقاء آن از ۹ درصد به ۱۰ درصد بود.

عملکرد دولت و انتظارات بازنشستگان

با وجود تعیین مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد از ابتدای سال، هیچ اقدامی برای اجرای فاز اول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صورت نگرفته است. بازنشستگان پس از دریافت حقوق خردادماه، در اواسط تیرماه ۳ میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب دریافت کردند. با وجود ابلاغ آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت، انتظار می‌رفت حقوق مردادماه بازنشستگان همسان‌سازی شده باشد، اما فیش حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که خبری از متناسب‌سازی نیست.

وعده‌های دولت و تحقق‌نیافتگی

با توجه به عدم اعمال مبالغ همسان‌سازی در فیش حقوقی مردادماه، به نظر می‌رسد وعده‌های دولت برای صدور احکام حقوقی جدید بر مبنای محاسبات همسان‌سازی همچنان معطل مانده است. این موضوع باعث نگرانی بازنشستگان و عدم اعتماد به وعده‌های دولت شده است.

اقتصاد کلان

شناسه : 444085
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *