دوشنبه سیاه بازارهای جهانی چرا تکرار شد؟

افت شاخص‌های بازارهای جهانی با نگرانی از رکود اقتصادی آمریکا ادامه دارد.

جهان صنعت نیوز – بازارهای جهانی از جمعه هفته گذشته با افت‌های شدید مواجه شده‌اند. شاخص نیکی ژاپن بیش از ۱۳ درصد کاهش یافته، بیت‌کوین با افت ۱۵ درصدی به ۵۱ هزار دلار رسیده و بورس تایوان بدترین روز معاملاتی خود در ۵۷ سال اخیر را تجربه کرده است. این افت‌ها پس از انتشار آمار ضعیف اشتغال آمریکا و افزایش نگرانی‌ها از رکود اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شدت گرفت.

افت شدید بازارهای جهانی با نگرانی از رکود اقتصادی آمریکا

بازارهای جهانی از جمعه هفته گذشته تا کنون شاهد افت‌های شدیدی بوده‌اند که نگرانی‌ها از رکود اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، آمریکا، مهم‌ترین عامل این سقوط بوده است. شاخص نیکی بورس ژاپن بیش از ۱۳ درصد کاهش یافت، بیت‌کوین با سقوط بیش از ۱۵ درصدی به محدوده ۵۱ هزار دلار رسید و بورس تایوان بدترین روز معاملاتی خود در ۵۷ سال گذشته را تجربه کرد.

انتشار آمار ضعیف اشتغال آمریکا

هفته گذشته در حالی به پایان رسید که داده‌های مشاغل ایالات متحده نشان داد که استخدام در ماه ژوئیه به طور قابل توجهی کند شده و بیکاری به بالاترین میزان در سه سال اخیر رسیده است. این گزارش گمانه‌زنی‌ها درباره کند شدن رشد اقتصادی در این کشور را افزایش داد و نگرانی ایجاد کرد که فدرال رزرو برای کاهش نرخ‌های بهره بیش از حد منتظر مانده است.

واکنش بازارهای جهانی

پس از انتشار این آمار، موسسه گلدمن ساکس احتمال رکود اقتصادی آمریکا در سال آینده را از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش داد. سقوط بیش از ۱۳ درصدی شاخص نیکی بورس ژاپن که بدترین روز از زمان سقوط دوشنبه سیاه در سال ۱۹۸۷ بوده، ارزش ین ژاپن در برابر دلار را به بالاترین حد در اواسط ژانویه رساند.

افت شاخص‌های بورس آمریکا و اروپا

در بورس آمریکا، معاملات آتی شاخص نزدک ۴ درصد کاهش یافت تا در مقایسه با قله ثبت‌شده در هفته گذشته ۹ درصد پایین‌تر قرار گیرد. سهام هفت غول تکنولوژی نیز دیروز همپای دیگر سهام روز سرخی را تجربه کردند و نسبت به هفته قبل ۵ درصد کاهش یافتند. در بورس لندن نیز شاخص فوتسی نسبت به قله هفته قبل خود حدود ۵ درصد کاهش یافت.

افت قیمت بیت‌کوین و نفت برنت

بیت‌کوین نیز در این روز با افت بیش از ۱۵ درصدی به محدوده ۵۱ هزار دلار رسید تا از قله تجربه‌شده در هفته قبل بیش از ۲۱ درصد سقوط کند. قیمت هر بشکه نفت برنت هم که در هفته گذشته ۸۰ دلاری شده بود، روز دوشنبه حدود ۷۵ دلار معامله شد و از افت حدود ۷ درصدی حکایت کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو

شناسه : 444096
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *