حذف فیلترینگ به کجا رسید؟

برخی از خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که در روزهای اخیر تعدادی از شبکه اجتماعی رفع فیلتر شده، اما تاکنون هیچ مقام رسمی این خبر را تایید نکرده است.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، یکی از مهم‌ترین وعده‌های مسعود پزشکیان، در جریان چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری مسئله رفع فیلترینگ بود.

هر چند در جریان مطرح شدن این بحث، حواشی‌هایی ایجاد شد و بسیاری با تاکید بر اینکه رفع فیلترینگ در حوزه اختیارات رئیس جمهور نیست، تحقق این وعده را غیرممکن دانستند. اما این سخنان بسیاری را امیدوار کرد که در دولت مسعود پزشکیان روزنه‌های امیدی برای دسترسی به پلتفرم ها و شبکه‌های فیلتر شده ایجاد شود.

گزارش کاربران از رفع فیلتر

حالا گزارش کاربران در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک، پینترست، دیسکورد و اسپاتیفای بدون نیاز به فیلتر‌شکن در دسترس قرار گرفته‌اند. البته تا لحظه انتشار این گزارش، هیچ یک از نهادهای رسمی این خبر را تایید نکرده اند .

سرویس استریم موسیقی «اسپاتیفای»، تابستان ۹۸، دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده بود. اما در پایان شهریور ماه ۹۸، کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که محدودیت از سوی اسپاتیفای برداشته شده و کمتر از یک ماه بعد، این پلتفرم در داخل ایران فیلتر شد.

تیک‌تاک در ۲۱ مهر ۱۳۹۸ به دلیل تحریم ایران از سوی شرکت ByteDance برای کاربران ایرانی قابل دسترس نبود و سپس توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شد.

ساماندهی فیلترینگ

سوم مرداد امسال، طرحی با امضای ۱۹ نماینده مجلس برای ساماندهی فیلترینگ با مسئولیت رئیس جمهور به هیات رئیسه تقدیم شد که نهایتا از دستور کار خارج شد. بر اساس این طرح، مسدود کردن پیام رسان‌ها و صفحات مجازى در سطح شهرستان و استان به دلایل امنیتى با تصویب و اعلام شوراى تأمین به صورت منطقه‌اى و مقطعى و در سطح ملى صرفا با تصویب و اعلام شوراى عالى امنیت ملى در سطح کشور به صورت مقطعى امکان‌پذیر است.

در یکی از تبصره‌های این ماده تاکید شده که مسدودسازى (فیلترینگ) پیام‌رسان‌ها و صفحات مجازی به صورت موقت بوده و به محض اینکه مشکل امنیتی برطرف شود، باید مسدودسازى (فیلترینگ) برداشته شود. در تبصره دیگر نیز مسئولیت اجراى این قانون با رئیس جمهور است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در واکنش به اخبار مربوط به فیلترینگ گفت: همگرایی بین نامزدهای انتخاباتی در کمتر موضوعی دیده می‌شد. اما در موضوع رفع فیلترینگ اجماعی وجود دارد و دولت نیز باید زودتر برای آن چاره‌اندیشی کند. فیلترینگ سه سال تجربه شد، اما راه‌حل نبود و کارزار انتخاباتی سال ۱۴۰۳ ثابت کرد که همه گروه‌ها فیلترینگ را ناکارآمد می‌دانند.

با توجه به اظهارات اخیر مسئولان مبنی بر شکست‌خوردن فیلترینگ و تلاش بهارستانی‌ها از طرح رفع آن در مجلس این احتمال وجود دارد که فاصله تا رفع فیلترینگ تا حدودی کم شده باشد.

اکوایران

دانش و فناوریسیاسی

شناسه : 444158
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *