راهی برای خروج از بن بست بنزین
پیشنهاد کارشناسان برای حل مشکل ناترازی بنزین در ایران شامل افزایش قیمت و اصلاح ساختار توزیع به صورت تدریجی و متناسب با تورم است.
جهان صنعت نیوز – با افزایش شتاب مصرف بنزین و ادامه این روند، بخشی عمده از بودجه کشور در سالهای آینده باید صرف واردات بنزین شود. واردات بنزین با قیمت جهانی و عرضه آن با قیمت یارانهای به دلیل عدم توجیه اقتصادی و عدالت اجتماعی، مشکلاتی را به وجود آورده است. ناترازی بنزین یکی از مسائل اصلی اقتصاد ایران است که هر گونه پیشنهاد برای اصلاح آن با مخالفتهایی مواجه میشود. کارشناسان پیشنهاد میکنند که برای جبران این ناترازی، باید قیمت بنزین اصلاح شده و یا طرحهای محدودکننده مصرف سوخت به کار گرفته شود. احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه، بر ضرورت افزایش تدریجی قیمت بنزین و اصلاح ساختار توزیع به صورت عادلانه تأکید میکند.
مشکلات ناشی از ناترازی بنزین
افزایش شتاب مصرف بنزین در ایران موجب شده که بخش بزرگی از بودجه کشور در آینده به واردات بنزین اختصاص یابد. واردات بنزین با قیمت جهانی و عرضه آن در داخل با قیمت یارانهای، به دلیل ناعدالتی و عدم توجیه اقتصادی، به یکی از مسائل اصلی اقتصاد ایران تبدیل شده است. هر بار که پیشنهادی برای رفع این ناترازی مطرح میشود، اعتراضهایی به همراه دارد که به نگرانی از کاهش اعتبار دولتها و تهدید امنیت اجتماعی اشاره دارد. این در حالی است که هزینههای بالای بنزین توسعه کشور را به تأخیر میاندازد.
پیشنهادات کارشناسان برای اصلاح ناترازی بنزین
برای جبران ناترازی بنزین، کارشناسان به دو راهکار اساسی اشاره میکنند: افزایش قیمت بنزین و اجرای طرحهای محدودکننده مصرف سوخت. احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با «جهانصنعت» بر ضرورت افزایش قیمت بنزین و تغییر در ساختار توزیع به صورت تدریجی و عادلانه تأکید میکند. وی پیشنهاد میکند که افزایش قیمت بنزین باید با توجه به تورم از سال ۹۸ و بهروزرسانی قیمتی صورت گیرد و در نهایت به سمت اصلاحات نرخ بنزین پیش برود. جانجان همچنین تأکید میکند که در صورت افزایش قیمت، این افزایش باید به دارندگان کد ملی پرداخت شود و نه به دارندگان پلاک خودرو.
نفت و پتروشیمیویدئولینک کوتاه :
خواهشمندیم بنزین سه نرخی کنید
50 لیتر سه هزار
50 لیتر ۵ هزار
هرکسی بیشتر خواست قیمت جهانی
بیایید برای اولین در کشور یک کار درست انجام بدید اول اینکه کسی حق ندارد خودرو خود را زیر پایه اتباع بگذارد در غیر اینصورت مجازات خواهد شد دوم اینکه اگر خودرو زیر پای اتباع باشد باید بنام باشد واز بنزین با قیمت فوب خلیج فارس استفاده کند وسوم اینکه اگر کسی بیش از یک خودرو بنام است باید از بنزین باقیمت نصف فوب استفاده کند تمام