زمزمه‌های معرفی عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

وزیر توقیف باز می‌گردد؟

جهان صنعت نیوز – معرفی وزرای دولت چهاردهم به کلافی سردرگم تبدیل شده‌است. در حالی که قرار بود تا جمعه ۱۲ مرداد ماه لیست وزرا نهایی شود، هنوز خبری از اسامی نیست. اما هر روز در رسانه‌ها نام‌هایی به عنوان وزرای احتمالی دولت اول مسعود پزشکیان دست‌به‌دست می‌شود.

در این میان معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مطبوعاتی‌ها و اهالی هنر اهمیتی دو چندان دارد. وزیر فرهنگ ریل‌گذار و تصمیم‌گیرنده نوع برخورد و نگاه دولت به رسانه‌ها و دست‌اندرکاران فرهنگ و هنر است.

امروز اما گمانه‌زنی‌ها در رابطه با شخصیتی است که در دولت روحانی نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

شعارهای فرهنگی پزشکیان در دوران انتخابات چه بود؟

مسعود پزشکیان به عنوان نامزد منتقد وضع موجود در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، شعارهای فرهنگی متعددی داد. شعارهایی که مبنا و اساس همه آن‌ها توجه و اعتقاد به آزادی رسانه‌ها و همچنین برچیدن بساط سانسورهای سلیقه‌ای و شخصی بود.

محمد بهشتی به عنوان نماینده پزشکیان در میزگرد فرهنگی صداوسیما، امروز را دوران پسا سانسور نامید که دیگر دولت‌ها با توجه به تعدد شبکه‌های اطلاع‌رسانی، توانایی جهت‌دهی به اخبار و اطلاعات را ندارند.

وقتی شعارهای مسعود پزشکیان در زمینه فرهنگی را در مقابل اسامی مطرح شده برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌دهیم، به نتیجه‌ای مطلوب نمی‌رسیم.

سیدعباس صالحی، از دولت روحانی تا روزنامه اطلاعات

در دولت دوم حسن روحانی، علی جنتی جایش را به سید عباس صالحی داد. صالحی به عنوان وزیر فرهنگ دولت دوم حسن روحانی از ۲۹ مرداد سال ۱۳۹۶ تا ۳ شهریور سال ۱۴۰۰ سکاندار وزارتخانه‌ای بود که رابطه خوبی با مطبوعات نداشت.

او به همراه حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ وقت، در برابر جریان آزاد اطلاعات و حیات روزنامه‌ها ایستادند و با سیاست‌های غلط در زمینه آگهی‌های دولتی و سهمیه کاغذ، رسانه‌های خصوصی را تا مرز ورشکستگی بردند.

پس از اتمام دولت حسن روحانی نیز صالحی به عنوان مدیرمسئول روزنامه اطلاعات منصوب شد و تا امروز در این مقام فعالیت می‌کند.

توقیف روزنامه جهان‌صنعت در زمان مدیریت صالحی

همه روزهای همه‌گیری کرونا را به خاطر داریم. روزهایی که خانواده‌های ایرانی به دلیل نبود واکسن و همچنین سیاست‌های ناتوان دولت در زمینه بهداشت، متحمل خسارات فراوانی شدند.

در روزهای ناامیدی و آمارهای تلخ مرگ و میر، روزنامه جهان‌صنعت به عنوان یک رسانه خصوصی آماری را در رابطه با نرخ تلفات کرونا در کشور مطرح کرد.

آماری که با اعدادی که توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شد، تفاوتی فاحش داشت. نتیجه انعکاس و بازخورد بی‌نظیر آن گزارش در رسانه‌های داخلی و خارجی، توقیف روزنامه جهان‌صنعت توسط وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی بود!

وزارت‌خانه‌ای تحت مدیریت سیدعباس صالحی و همکارانش روزنامه جهان‌صنعت را در تاریخ ۱۹ مرداد سال ۱۳۹۹ یعنی دو روز پس از روز خبرنگار توقیف کردند!

درست است که یک ماه پس از توقیف، روزنامه جهان‌صنعت با حکم دادگاه رفع توقیف شد اما دیگر رسانه‌ها عطای انعکاس آمار واقعی تلفات کرونا را به لقایش بخشیدند!

تفاوتی میان دولت پزشکیان و دولت سابق وجود دارد؟

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، کارنامه خوبی در رابطه با تعامل با رسانه‌ها نداشت. در زمان مدیریت اسماعیلی سایت انتخاب، روزنامه سازندگی و روزنامه جهان صنعت توقیف شدند. اگر پزشکیان هم وزیری را به مجلس معرفی کند که در کارنامه‌اش سابقه برخورد قهری با رسانه‌ها را دارد، چه تفاوتی میان دولت او و دولت سیزدهم است؟

صالحی و همکارانش در وزارت فرهنگ دولت روحانی، کارنامه درخشانی نداشتند. جنجال بر هم زدن کنسرت‌ها در شهرهای مختلف، ممیزی‌های سلیقه‌ای کتاب، توقیف فیلم‌ها، فشار به مطبوعات و کمبود کاغذ و … تنها بخشی از کارنامه تیم صالحی است. باید دید پزشکیان همسو با شعارهای انتخاباتی خود عمل می‌کند یا دوباره راهی را خواهد رفت که نتیجه‌اش نارضایتی اهالی فرهنگ است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده

شناسه : 444330
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *