تورم تابستانی به میوه نوبرانه فصل رسید

طبق اعلام مرکز آمار، شدیدترین رشد نقطه به نقطه قیمت‌ در سبد خوراکی‌های خانوار شهری در تیر 1403، به نام یک «میوه نوبرانه تابستانی» ثبت شده است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، مرکز آمار به صورت ماهانه اطلاعات مربوط به متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری را منتشر می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که بالاترین،‌ پایین‌ترین و متوسط قیمت چند خوراکی شاخص در سبد خانوار در مناطق شهری چه تغییری نسبت به گذشته کرده است.

بر اساس این آمار، در تیر امسال قیمت یک نوع میوه تابستانه بیش از ۱۵۰ درصد نسبت به تیر سال گذشته افزایش یافته است. همچنین، ۶ نوع کالای خوراکی دیگر نیز افزایش قیمتی بالای ۵۰ درصد را تجربه کرده‌اند. کمترین سطح افزایش نقطه به نقطه قیمت نیز ۱۰ درصد بوده است. در سوی دیگر این طیف، ۵ نوع کالای خوراکی قرار گرفته است که نه تنها قیمت آن‌ها نسبت به تیر ۱۴۰۲ افزایش نیافته بلکه با اُفت قیمت نیز روبرو بوده است.

تورمی‌ترین خوراکی‌های تیر ۱۴۰۳

داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که قیمت «هلو»، به عنوان یک میوه تابستانی نوبرانه، در تیر امسال ۱۵۴.۹ درصد نسبت به تیر سال گذشته افزایش یافته است. در واقع، قیمت هر کیلوگرم از این میوه فصل از حدود ۴۰ هزار تومان به ۱۰۳ هزار تومان جهش کرده است. به نظر می‌رسد علت این اتفاق، نوبرانه‌بودن این میوه در تیر ماه است. احتمال می‌رود با ادامه‌یافتن فصل تابستان از قیمت این محصول کاسته شود.

در رتبه دوم، «پیاز» قرار گرفته که قیمت آن در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۷۵ درصد گران‌تر شده است. قیمت هر کیلوگرم پیاز در تیر سال قبل حدود ۱۵ هزار تومان بوده اما در تیر امسال به ۲۷ هزار تومان رسیده است.

«شیر خشک» و «گوشت گوسفند» نیز از دیگر اقلام خوراکی بودند که در مناطق شهری و در طول تیر ماه ۱۴۰۳، افزایش قیمتی بالاتر از ۶۰ درصد را در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل تجربه کرده‌اند. پیش‌تر طبق اخبار منتشر شده، گرانی شیر خشک از ابتدای سال جاری چالش برانگیز شده بود.

قیمت گوشت

طبق اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت گوشت گاو یا گوساله در تیر امسال و در مناطق شهری ۵۵۹ هزار تومان بوده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۸۵ هزار تومان بوده است؛ به عبارت دیگر گوشت گاو یا گوساله تقریبا ۴۵ درصد گران‌تر شده است.

در مقابل، افزایش قیمت ۱۲ کالا کمتر از ۲۰ درصد و افزایش قیمت یک کالا حدود ۱۰ درصد بوده است. ۵ کالای خوراکی نیز با کاهش نقطه‌ای قیمت روبرو شده‌اند که شدیدترین سطح این‌ اُفت ۱۰.۹ درصد و مربوط به روغن نباتی جامد بوده است. روغن مایع نیز اُفت قیمت ۹.۹ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین، مرغ ماشینی ۲.۴ درصد و برنج ایرانی درجه یک ۱.۹ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. این تغییرات قیمت با آماری که از تورم ماهانه تیر ۱۴۰۳ منتشر شده تطابق دارد.

طبق آمار تورم، بالاترین تورم ماهانه مربوط به گروه «میوه و خشکبار» بوده است. در گزارش متوسط قیمت‌ مرکز آمار نیز شدیدترین افزایش قیمت مربوط به «هلو» بوده است. همچنین، در آمارهای تورم، تورم ماهانه روغن‌ها و چربی‌ها منفی بوده که این مشاهده را آمارهای متوسط قیمت نیز تایید می‌کند.

اکوایران

اقتصاد کلان

شناسه : 444400
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *