مطالبه مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد؛

مصوبه واگذاری دنای شمالی را لغو کنید

برخی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد روز چهارشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۳ خواستار لغو مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مبنی بر واگذاری بخشی از منطقه حفاظت شده دنا به استان اصفهان را شدند.

به گزارش سرویس محیط زیست جهان صنعت نیوز، برخی از مردم نسبت به مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور در واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان انتقاد داشتند. مردم از رئیس جمهوری و دولت جدید خواستند این مصوبه که موجب نابودی پارک ملی دنا می شود را لغو کنند.

یکی از مطالبه گران در این خصوص گفت: منطقه حفاظت شده دنا اصالت ماست و یک وجب از دنا را به کسی نمی‌دهیم.

وی افزود: از مسئولان و متولیان امر در سطح کشور و استان تقاضا داریم جلوی واگذاری شمال دنا را بگیرند.

یک نفر دیگر گفت: واگذاری بخشی از منطقه حفاظت شده دنا تاثیرات مخربی بر آب و هوا و اقلیم این منطقه خواهد گذاشت.

وی اظهار کرد: دنا هویت و سر استان کهگیلویه و بویراحمد است. مسئولان کشوری درخواست لغو مصوبه واگذاری را داریم چرا که موجب یاس و ناامیدی در بین مردم می‌شود.

ناراحتی و نارضایتی مردم

یکی دیگر از مردم دنا نیز گفت: منطقه حفاظت شده دنا از قدیم الایام متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و این استان را با نام دنا می‌شناسند. انتظار داریم مسئولین کشور در خصوص مصوبه واگذاری دنای شمالی تجدید نظر کرده و آن مصوبه را لغو کنند.

وی تصریح کرد: شمال منطقه حفاظت شده دنا به استان اصفهان واگذار شده که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از این واگذاری ناراحت و خواهان برگشت آن به استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

سید جواد هاشمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور در بین حاضران ضمن شنیدن مطالبه آنها گفت: لغو موضوع مصوبه واگذاری دنای شمالی یک مطالبه عمومی مردم و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد است که همه در این خصوص وظیفه داریم.

وی با بیان اینکه دنا نماد استان کهگیلویه و بویراحمد است، افزود: این موضوع تصمیمی است که اخیراً گرفته شده و تازه به استان ابلاغ شده است.

هاشمی اظهار کرد: واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان ۱۳ اردیبهشت ماه امسال مصوب و تصمیم گرفته شد، تا ۳۰ اردیبهشت ماه امسال ابلاغ نشده بود، ۳۰ خرداد به استان ابلاغ شد و ۶ تیر ماه ۱۴۰۳ نیز محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به این موضوع مخالفت و اعتراض کرد.

حضور در شورایعالی محیط زیست

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اینکه محیط زیست کشور گفته از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد جهت حضور در شورای عالی محیط زیست دعوت کرده‌ایم کسی حضور نیافته کذب محض است.

هاشمی تصریح کرد: پس از مصوبه دو دعوتنامه طی ماه‌های تیر و مرداد امسال برای مسئولان این استان فرستاده شده که جهت اجرای مصوبه بوده است و مسئولان استان به نشانه اعتراض در جلسه حاضر نشدند.

وی ادامه داد: نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری این موضوع است. همچنین موضوع در شورای تامین استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده است. قرار است تیم کارشناسی در خصوص جوانب و تبعات این مصوبه تشکیل شود.

مطالبه مردم

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: امکان ارائه لایحه به دیوان عدالت اداری و شکایت از طریق مراجع قضایی در خصوص واگذاری دنای شمالی از استان کهگیلویه و بویراحمد به استان اصفهان وجود دارد البته مراجع قضایی استان به موضوع ورود کرده و در حال پیگیری این مسئله هستند.

یادآور می شود که مصوبه جدایی شمال دنا به وسعت ۶۱ هزار هکتار از استان کهگیلویه و بویراحمد و واگذاری آن به استان اصفهان بدون حضور مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد اردیبهشت ماه امسال در شورای عالی محیط زیست به تصویب رسیده است. ۱۳ اردیبهشت ماه، شورای عالی محیط زیست با حضور هشت وزیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندارد، مدیریت بحران، چهار استاد دانشگاه و به ریاست رئیس جمهور شهید برگزار شده است.

ایسنا

محیط زیست

شناسه : 444405
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *