گرانی قوت لایموت

افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در برخی استان‌ها نگرانی‌های زیادی برای کارگران و معیشت آنها ایجاد کرده است.

جهان صنعت نیوز – در پی افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در بیش از ۱۰ استان کشور، نگرانی‌های زیادی برای معیشت کارگران ایجاد شده است. در تهران هنوز افزایش رسمی قیمت نان اعلام نشده، اما برخی نانوایی‌ها نان را با قیمت‌های بالاتر عرضه می‌کنند. این افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها و سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت است.

افزایش قیمت نان: معیشت کارگران تحت فشار

خبر افزایش قیمت نان در روزهای اخیر، نگرانی‌های زیادی را برای کارگران و معیشت آنها به همراه داشته است. در حالی که قیمت نان در برخی استان‌های کشور افزایش یافته، در تهران همچنان نان به نرخ‌های قبلی فروخته می‌شود. با این حال، برخی نانوایی‌ها در تهران نان را با قیمت‌های بالاتر عرضه می‌کنند.

وضعیت قیمت نان در استان‌ها

در بیش از ۱۰ استان کشور، افزایش قیمت نان تا سقف ۲۵ درصد در دستور کار قرار گرفته است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز از این افزایش قیمت خبر داده است. در قزوین، مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی از افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان از ۱۵ مردادماه خبر داد. این افزایش قیمت در قزوین، شهری با شهرک‌های صنعتی و کارگرنشین، فشار زیادی بر معیشت مردم وارد کرده است.

اعتراضات کارگری

عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین، به افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان اعتراض کرد و اظهار داشت که این افزایش در میانه سال، فشار زیادی بر کارگران وارد می‌کند. وی تأکید کرد که نان یک کالای اساسی و قوت غالب مردم است و افزایش قیمت آن باعث افزایش قیمت بسیاری از کالاها و خدمات می‌شود. کریمی از مسئولان خواست تا در این تصمیم تجدیدنظر کنند.

دلایل افزایش قیمت نان

حسین یزدجردی، رئیس کانون صنایع آرد ایران، علت افزایش قیمت نان را افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها نظیر حقوق و دستمزد عنوان کرد. وی همچنین اشاره کرد که قیمت آرد در ۱۰ سال اخیر تغییر نکرده است. یزدجردی افزود که سیاست‌های حمایتی نادرست دولت باعث شده تا کنترل نرخ نان از دست دولت خارج شود.

پیامدهای قیمت‌گذاری دستوری

به گفته یزدجردی، قیمت‌گذاری دستوری آرد و نان تبعاتی نظیر کاهش کیفیت نان و ایجاد رانت‌خواری و فساد به همراه داشته است. وی همچنین از طرح هوشمندسازی آرد و نان در دولت سیزدهم انتقاد کرد و آن را ناموفق دانست.

مشکلات یارانه نان

افزایش قیمت نان در حالی رخ می‌دهد که مرکز پژوهش‌های مجلس مبلغ یارانه نان در سال ۱۴۰۳ را ناکافی دانسته است. با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، میزان اعتبار مورد نیاز برای یارانه نان نیز افزایش یافته است. دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ یارانه نان را برابر با ۱۴۳ هزار میلیارد تومان تخمین زده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. با این حال، این مبلغ همچنان کمتر از میزان مورد نیاز برای تأمین یارانه نان است.

اخبار برگزیدهکشاورزیویدئو

شناسه : 444521
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *