در حاشیه تور صنعتی روز ملی صنایع کوچک مطرح شد؛

حمایت از صنایع کوچک؛ کلید توسعه پایدار اقتصاد

هما میرزاییجهان صنعت نیوز ؛ تور صنعتی ویژه خبرنگاران بمناسبت روز خبرنگار و فرارسیدن روز ملی صنایع کوچک در شهرک صنعتی شمس آباد تهران روز چهارشنبه ۱۷ مرداد برگزار شد. این تور صنعتی با حضور “سیدحسن غضنفری” معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، “محمد ایری” معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، “مرتضی شیخ” مدیر شهرک صنعتی شمس آباد و جمعی از فعالان حوزه رسانه برگزار شد. طی این تور یک روزه از دو واحد تولیدکننده انواع ابزارآلات و واحد تولید انواع شیرآلات ساختمانی بازدید به عمل آمد.

سید حسن غضنفری، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشستی در شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران، با خبرنگاران و اصحاب رسانه به گفت‌وگو پرداخت و اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستای حمایت از صنایع کوچک و متوسط را تشریح کرد و بر ضرورت همکاری نزدیک با رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف تأکید کرد.

تور صنعتی روز ملی صنایع کوچک 2

هزار واحد صنعتی از رکود خارج شدند

غضنفری گفت: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال‌های اخیر، احیای واحدهای راکد و نیمه‌تمام و فعال‌سازی ظرفیت واحدهای تولیدی است که با موفقیت پیگیری شده و نتایج قابل‌توجهی داشته است. این برنامه‌ها عمدتاً در قالب ایجاد زنجیره‌های تولید، خوشه‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی اجرا می‌شوند.» وی همچنین از ایجاد کارگروه پایش در سال گذشته خبر داد و گفت: «یکی از چالش‌های مهم در شهرک‌های صنعتی، عدم بهره‌برداری از اراضی واگذار شده به سرمایه‌گذاران بود. این امر موجب می‌شد که برخی افراد از اراضی صنعتی به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری و دلالی استفاده کنند، بدون اینکه طرح‌های خود را به بهره‌برداری برسانند. به همین منظور، ما کارگروه پایش را در هر استان تشکیل دادیم تا به‌طور جدی بر روند اجرای طرح‌ها نظارت کند و با برگزاری جلسات با مجریان طرح‌ها، وضعیت پیشرفت آن‌ها را بررسی کنیم.»

وی ادامه داد: «در بسیاری از موارد، کارگروه پایش با مجریان طرح‌ها همکاری کرده و موانع موجود را شناسایی و برطرف کرده است. اما در مواردی که طرح‌ها قابلیت تکمیل نداشتند، مسیر فسخ قرارداد را طی کرده‌ایم و اراضی را به سرمایه‌گذاران جدید واگذار کرده‌ایم. تا پایان ماه گذشته، بیش از هزار قرارداد راکد با اقدامات این کارگروه فعال‌سازی شده‌اند و تعدادی از قراردادها نیز فسخ شده‌اند.»

نوسانات ارزی؛ تهدیدی جدی برای صنایع کوچک

غضنفری یکی از مشکلات اساسی را افزایش قیمت ارز، کمبود مواد اولیه و تسهیلات بانکی دانست که موجب شده برخی سرمایه‌گذاران نتوانند طرح‌های خود را به‌موقع اجرا کنند و در مواردی ناچار به دلالی زمین خود شوند.

وی در این خصوص گفت: «پیش از این، فرد تا زمانی که طرح خود را به بهره‌برداری نمی‌رساند، اجازه انتقال قرارداد را نداشت. اما برای تسهیل کار سرمایه‌گذاران واقعی، امسال بخشنامه‌ای صادر کردیم که اگر طرحی به مرحله ساخت سوله رسید، اجازه نقل و انتقال داده شود. این اقدام باعث شده است که مشکلات سرمایه‌گذارانی که با نیت واقعی سرمایه‌گذاری وارد شهرک‌های صنعتی شده‌اند و به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانند طرح خود را کامل کنند، تا حدودی حل شود.»

رسانه‌ها پل ارتباطی بین صنعت و مردم

دکتر غضنفری در پایان با تأکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف، از خبرنگاران خواست که با انتشار گزارش‌های دقیق و منصفانه، به ارتقای سطح آگاهی عمومی و شفاف‌سازی عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران کمک کنند.

وی گفت: «مطبوعات و خبرنگاران می‌توانند با انعکاس دقیق اقدامات و برنامه‌های ما، نه‌تنها مردم را از این برنامه‌ها آگاه کنند، بلکه اگر نقص و کاستی‌هایی وجود دارد، به ما منعکس کنند تا در جهت بهبود و اصلاح آن‌ها گام برداریم.»

اولویت‌های دولت آینده در توسعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی

غضنفری در پاسخ به سوال خبرنگار جهان‌صنعت‌نیوز مبنی بر اینکه اولویت‌های دولت چهاردهم در حوزه توسعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی چه باید باشد، گفت: «آنچه که در دولت آینده اهمیت ویژه دارد حمایت از این صنایع و شهرک‌ها است. اگر برای محدودیت‌های ارزی و مواد اولیه چاره‌اندیشی شود، شاهد افزایش بهره‌وری از سرمایه‌گذاری خواهیم بود. برای مثال، کارگاهی که با ۵۰ نفر کارگر مشغول به کار است، می‌تواند با اندکی تزریق مواد اولیه تعداد آن‌ها را به ۱۰۰ رسانده، قیمت تمام‌شده را کاهش داده و بهره‌وری خود را افزایش دهد. این موارد باعث ایجاد انگیزه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌شود.»

تور صنعتی روز ملی صنایع کوچک

غضنفری در پاسخ به این سوال که آیا در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک سرمایه‌گذاری خارجی نیز انجام می‌شود یا خیر، گفت: «بله، سرمایه‌گذار خارجی داریم و برای تشویق آن‌ها امتیازاتی هم برایشان در نظر گرفته‌ایم. رقم سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدا تا به امروز بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است که نسبت به رقم کل سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور رقم قابل توجهی است. این سرمایه‌گذاری‌ها با وجود تحریم، در تعداد بالا و رقم‌های متنوعی صورت گرفته‌اند.»

 

اخبار برگزیدهصنعت و معدن

شناسه : 444568
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *