جهان صنعت نیوز گزارش می دهد؛ 

جوان گرایی راه توسعه تولید و تجارت

جهان صنعت نیوز بازار داغ گمانه زنی ها در مورد اعضای کابینه دولت چهاردهم هر روز داغ تر می شود و تمامی فعالان اقتصادی، اهالی تولید و تجارت و کسانی که به آبادانی کشور می اندیشند، در انتظار معرفی فردی اصلح، اهل اندیشه و برنامه ریزی از سوی مسعود پزشکیان هستند. در این بین اما با توجه به جایگاه ویژه وزارت صمت در حوزه سیاستگذاری برای هزاران بنگاه تولیدی و اقتصادی کشور و ارتباط مستقیم این وزارتخانه با معیشت و نیازهای اساسی زندگی مردم، اخبار متفاوتی در این خصوص به گوش می رسد. آخرین اخبار از لیست کابینه دولت چهاردهم حکایت از انتخاب سعید زرندی به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دارد. هرچند پیش از این خبرهایی از ابقای عباس علی آبادی در وزارت صمت به گوش می‌رسید اما اکنون به نظر می رسد معاون اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم، بیش‌ترین شانس را برای تصدی پست وزارت در مهم‌ترین رکن اقتصادی کشور را دارد.

چرندگویی منفعت طلبان

اما آنچه در این میان به شدت قابل تامل است،  انتشار مطالبی غیرواقعی و بدون پایه و اساس از سوی افرادی است که صلاحیت لازم برای اظهارنظر در خصوص مسائل اقتصادی را ندارند و با تکیه بر افکار و منافع شخصی، اهدافی را دنبال می کنند که منافع ملی در آنها نقشی ندارد. در همین راستا این روزها پس از مطرح شدن نام زرندی به عنوان گزینه وزارت صمت، شاهد چرندگویی ها و انتشار مطالبی با عنوان به کارگیری افراد جوان و کم‌تجربه عامل شکست در سیاست‌گذاری‌های صنعتی و معدنی، روبرو هستیم. مطالبی که نه تنها تاکید تمامی اهالی فن، کارشناسان بخشی خصوصی و سیاسیون در خصوص لزوم به کار گیری افراد جوان و نخبه در کابینه دولت جدید را زیر سوال می برد بلکه تحلیل های مناسب و اطلاعات دقیقی در خصوص آگاه سازی افکار عمومی را نیز در بر ندارد و تنها حضور افراد جوان در کابینه دولت را به منزله زمین خوردن دولت مطرح می نماید.

این در حالی است که علاوه بر تاکید کارشناسان بر ضرورت پوست‌اندازی جدی کابینه دولت جدید با هدف چابک‌سازی و همچنین حمایت از جوان‌گرایی و نخبه‌گرایی، آنچه این روزها بارها از سوی کارشناسان مورد توجه قرار گرفته این بوده است که هر وزیر در حوزه تخصصی خود اشراف و تخصص لازم را داشته باشد. ویژگی هایی که عباس زرندی به عنوان معاون جوان و اسبق این وزارتخانه، نه تنها آنها را دارا می باشد بلکه در دوره فعالیت خود در وزارت صمت، به خوبی نشان داده است که می تواند با صرف نظر از افکار انحصارطلبانه قدیمی، تعاملات خوبی با تشکل ها و اهالی فن در حوزه های مختلف اقتصادی برقرار کند.

بهره مندی از فرصت های هوش مصنوعی

 زرندی مدیرعامل فعلی هلدینگ صنایع شیمیایی ایران که دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبایی است، در دوره گذشته وزارت صمت به عنوان برترین معاون وزیر در طول ادوار مختلف شناخته شده و از آنجا که در دوران مسوولیت خود حکم جانشین وزیر صنعت در شورای عالی بورس و شورای پول و اعتبار نیز داشته است، با بورس به عنوان مرکز شفافیت بازار سرمایه آشنایی خوبی دارد. هرچند اظهار نظر برخی کارشناسان در مورد لزوم بهره مندی از تخصص افراد پخته و جسور در وزارت صمت هم کاملا مثبت ارزیابی می شود اما به نظر می رسد که دولت جدید باید با تکیه بر جوان گرایی، از ایده های جدید برای توسعه کشور استفاده کند و در مقابل از تخصص و تجربه افراد مسن در این حوزه نیز غافل نشود همانطور که یکی از اعضای مجلس اخیرا اعلام کرد: «اکثر دولت‌ها شعار جوان‌گرایی و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان جوان را می‌دهند اما در عمل کمتر شاهد این موضوع بوده‌ایم؛ البته احترام به با‌تجربه‌ها واجب است، اما باید یک تحولی نیز رخ دهد».

این در حالی است که انتخاب زرندی به عنوان یکی از گزینه های پیشنهادی وزارت صمت، نشان می دهد پزشکیان از اهمیت ویژه وزارت صمت در اقتصاد و زندگی مردم به خوبی آگاه است و سعی دارد مدیریت این وزارتخانه طویل را به شخصی جوان و با انرژی بسپارد که نه تنها سابقه قابل توجهی در این حوزه دارد بلکه می تواند با برنامه ریزی مناسب، اهداف توسعه ای کشور را محقق سازد.  بهره مندی از فرصت های هوش مصنوعی در بخش صنعت و تجارت، برخورداری از نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده، دستیابی کشور به سطوح معینی از فن آوری های پیشرفته و امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی تنها بخشی از ایده های زرندی معاون اسبق وزارت صمت است که بارها نسبت به آنها تاکید کرده و در صورت حضور در وزارت صمت، از آنها بهره خواهد گرفت.

چرا زرندی؟

لازم به ذکر است سعید زرندی دانش آموخته رشته مهندسی معدن دانشگاه تهران و دارای کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه تهران می باشد که دکتری مدیریت دولتی گرایش توسعه خود را از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ نموده و هم اکنون عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می باشد.

اولین تجربه کاری زرندی در مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) از زیر مجموعه های وزارت صمت است که در سال ۱۳۸۲ از طریق فراخوان در حوزه IT جذب این مرکز شد.  در سال ۱۳۸۳ وی در دفتر آمار وزارت صنایع و معادن به عنوان کارشناس ادامه فعالیت داده  و در سال ۱۳۸۴ به دلیل تحصیلات دانشگاهی مرتبط در معاونت معدنی این وزارتخانه به عنوان معاون دبیرخانه ستاد فولاد به فعالیت تخصصی خود ادامه داد و به پشتوانه این مسئولیت در فرآیند تدوین استراتژی بخش معدن و صنعت فولاد کشور مشارکت فعالی داشت .

زرندی در سال ۱۳۸۷ به عنوان مدیر کل دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صنایع و معادن وقت منصوب شد و همزمان مسئولیت دبیر ستاد پایش تولید و سرمایه گذاری وزارتخانه را برعهده گرفت و به این ترتیب با کل بخش های این وزارتخانه بطور مستقیم ارتباط داشت و عملکرد آنها را بررسی و تحلیل نموده و گزارش های کارشناسی گوناگون را تهیه می کرد.

 با تشکیل استان البرز در سال ۱۳۸۹ ، وی به عنوان اولین رییس سازمان صنایع و معادن این استان معرفی شد و تا سال ۱۳۹۱ در این مسئولیت خدمت نمود و توانست نقش موثری را در توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی و رونق بخش تولید در این استان تازه تاسیس ایفا نماید. در ادامه به عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز و سپس معاون تجاری سازی فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در وزارت علوم  منصوب شد و در این دوره موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه و تجاری‌سازی موضوعات فناورانه را با جدیت پیگیری کرد.

زرندی در ادامه به عنوان معاون امور شرکت ها و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد انتخاب شد و ماموریت راهبری شرکت های وابسته به صندوق را پیگیری کرد. سپس  برای مدت ۲ سال در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام به عنوان مدیرعامل مشغول به فعالیت شد و در ادامه در سال ۱۳۹۷ به عنوان معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب گردید و  برای سه سال یعنی تا سال ۱۴۰۰ بعنوان جانشین وزیر در کمسیون اقتصادی دولت، شورای اقتصاد مقاومتی، شورای عالی بورس، شورای توسعه مناطق آزاد، شورای عالی بیمه، شورای سرمایه گذاری خارجی و شورای پول، اعتبار، ایفای نقش داشت و ضمن آشنایی با موضوعات مرتبط به بخش خصوصی با حضور در این مجامع از نزدیک در جریان سیاست گذاری های کلان اقتصادی و صنعتی کشور قرار گرفت.

علاوه بر موارد ذکر شده، وی در راهبری برنامه وزارت صمت به تفکیک بخش های صنعت، معدن و تجارت خارجی و بازرگانی داخلی و تفویض بخشی از وظایف قابل واگذاری وزارتخانه به تشکل ها،  تدوین برنامه های سالانه وزارتخانه، تدوین سیاست صنعتی، طراحی مدل های تامین مالی تولید از طریق بازار سرمایه، تدوین دستورالعمل راه اندازی شرکت های سهامی عام پروژه و ترغیب و تشویق شرکت ها برای ورود به بازار سرمایه و یا استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی را پیگیری نموده و در انجام آنها نقش اصلی و یا مشارکت جدی داشته است.

صنعت و معدن

شناسه : 444593
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *