داروهای ممنوعه سفر اربعین کدامند؟

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا گفت: حمل و یا جابجایی هر گونه مواد مخدر و یا داروهای حاوی کدئین، حتی به مقدار بسیار اندک و ناچیز در کشور عراق ممنوع است و زائران باید به هشدارهای پلس در این زمینه توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، سردار ایرج کاکاوند در نشست مشترک با رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور عراق که در پایانه مرزی مهران برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از فرصت پیش آمده، به روابط نزدیک و دوستانه بین دو کشور اشاره و اظهار کرد: مبارزه قاطع و هدفمند با قاچاق مواد مخدر نیازمند تلاش فراوان در فراتر از مرزهای ملی دو کشور است.

وی افزود: بی تردید یک کشور به تنهایی نمی تواند در مبارزه همه جانبه با این بلای خانمان سوز توفیقات چندانی کسب کند. موفقیت زمانی حاصل می گردد که تمام کشورها با هم افزایی در این عرصه گام های موثرتری بردارند. امیدوارم با همکاری های متقابل دو کشور ایران و عراق شاهد مشارکت هر چه بیشتر در راستای مقابله قاطع با قاچاق مواد مخدر باشیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در ادامه به پرداخت هزینه های مادی و معنوی پلیس جمهوری اسلامی ایران در مبارزه بی امان با قاچاق مواد مخدر اشاره و خاطرنشان کرد: پلیس جمهوری اسلامی ایران، فراتر از مرزهای کشور خود و بر اساس اصل مسئولیت پذیری مشترک، در حال مبارزه همه جانبه با قاچاق مواد مخدر بوده که از نتیجه این مبارزه، سایر کشورهای منطقه و جهان نیز منتفع می گردند.

وی افزود: بی شک شهادت قریب به ۴هزار نفر و مجروحیت بیش از ۱۲ هزار نفر از همکاران سخت کوش و جان بر کفم در سراسر کشور، سند محکمی از عزم جدی ایران در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در سطح منطقه و بین الملل است.

تسهیل سفر زائران

کاکاوند همچنین به ضرورت برنامه ریزی و تسهیل در سفر زیارتی زائران گرانقدر حین برگزاری مراسم با شکوه اربعین اشاره کرد. او افزود: همزمان با نزدیک شدن به موسم پر شور اربعین حسینی(ع) و سفر خیل عزیمی از هموطنان به کشور عراق، به منظور صیانت و پیشگیری از بروز هر گونه رویداد و جرائم احتمالی مرتبط با مواد مخدر و نیز تردد امن و آسان زائرین انتظار داریم با همکاری بیشتر شاهد رفع مشکلات موجود، حین برگزاری حماسه اربعین برای زائران عزیز در مرزها باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حمل و جابجایی هر گونه مواد مخدر یا داروهای ممنوعه در کشور عراق جرم است و با عاملان آن برخورد می شود. او اظهار کرد: حمل و یا جابجایی هر گونه مواد مخدر و یا داروهای حاوی کدئین، حتی به مقدار بسیار اندک و ناچیز در کشور عراق ممنوع است و زائران باید به هشدارهای پلیس در این زمینه توجه ویژه داشته باشند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا ادامه داد: چنانچه ضرورت دارد فرد بیمار به دلیل وجود سابقه بیماری، داروی خاصی را در طول سفر به عتبات عالیات مصرف کند، می تواند با مشاوره با پزشک معالج خود از او بخواهد داروهای جایگزین را که در کشور میزبان داروهای ممنوعه نبوده برای وی تجویز کند تا درمانگاه های آن سوی مرز با تجویز داروهای جایگزین مشکل این افراد را حل کنند. بنابراین همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی می تواند برای پیگیری بیماری در عراق موثر باشد.

افزایش همکاری متقابل

کاکاوند در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت افزایش همکاری های متقابل و دو جانبه به اهمیت تبادل سریع اطلاعات بین پلیس های تخصصی دو کشور پرداخت. او تصریح کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران بر اساس توافقنامه های همکاری که در سنوات گذشته به امضاء رسیده است، در زمینه هایی نظیر فعال نمودن گشت های همزمان مرزی، تشکیل تیم اطلاعاتی در خصوص پرونده های خاص، تبادل اطلاعات، گماردن واحدهایی از سگ های مواد یاب پلیس در مرزها، تبادل اطلاعات بویژه در ایام اربعین حسینی آمادگی خود را اعلام می دارد.

در ادامه سرلشگر “زرکانی” رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر عراق نیز از اقدامات مقابله ای و فعالیت های گسترده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر قدردانی و اظهار کرد: از توسعه همکاری ها با پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران استقبال می کنیم و خواهان همکاری در زمینه های مختلف مبارزه با مواد مخدر و ارتقای سطح همکاری های دوجانبه هستیم.

بر اساس گزارش سایت پلیس، سرلشگر زرکانی با اشاره به آمادگی این کشور برای مقابله با توزیع کنندگان مواد مخدر، گفت: نشست امروز با مسئولان مبارزه با مواد مخدر ایران، مفید بود و امیدوارم موضوعات مختلفی که امروز مورد بحث قرار گرفت منجر به هماهنگی و همکاری دو طرف در تردد سالم و حل مشکلات احتمالی زائران شود.

منبع: ایسنا

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 444608
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *