چهار سال ریزش بورس و یک وعده دیگر

بحران بورس چهار ساله شد؛ مدیران آمدند و رفتند و دولت ها عوض شدند، این وسط سهامداران زیان دیده ماندند و مشکلات‌شان. مشکلاتی که دیگر با حرف و وعده درمانی درست نمی شود و یک همت عالی می خواهد که بورس را از این چاله که در آن گرفتار شده بیرون آورد.

جهان صنعت نیوز؛ شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی ایران در شرایط رکود بازار سرمایه و غیبت وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس آغاز به کار کرد. این نمایشگاه به چالش‌های موجود در بازار سرمایه و مشکلات ساختاری اقتصادی کشور پرداخته و کارشناسان اقتصادی در این خصوص به بحث و گفتگو پرداختند.

آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی ایران

سرویس بورس : شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی ایران (بورس، بانک و بیمه) که بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین رویداد در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری کشور است، در تاریخ ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد. این نمایشگاه، که در دوران تغییرات دولت جدید برگزار شد، با غیبت وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس همراه بود. حسین عبده‌تبریزی، دبیر کمیته علمی نمایشگاه، به ناهماهنگی‌های ناشی از تغییرات دولتی اشاره کرد و بیان داشت که این نمایشگاه در شرایط رکود عمیق بازار سرمایه برگزار می‌شود.

چالش‌های اقتصادی و بازار سرمایه

عبده‌تبریزی با اشاره به چالش‌های بازار سرمایه و سایر بازارهای اقتصادی، از جمله مسکن و خرده‌فروشی، گفت که دولت چهاردهم با مشکلات فراوانی در این حوزه‌ها روبرو خواهد بود. وی همچنین به مسائل مربوط به انرژی، به ویژه برق و گاز، که دولت چهاردهم باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند، اشاره کرد. در همین راستا، جلساتی با مسئولان سازمان بورس برای بررسی ساختارها و قوانین موجود برگزار شده است.

غیبت وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در نشست اقتصادی

در نشست اقتصادی که با حضور برخی از کارشناسان اقتصادی از جمله علی سنگینیان، محمد اقبال‌نیا و بهرنگ اسدی برگزار شد، فعالان بازار سرمایه اعتراضات خود را نسبت به مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، ابراز کردند. این نشست که با موضوع “نحوه حضور مدیران بازار سرمایه در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی” برگزار شد، با انتقادات شدید همراه بود و به بررسی مشکلات اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی در حوزه نرخ بهره پرداخته شد.

انتقاد از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی

در این نشست، علی سنگینیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری افتخار سهام، به مشکلات سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و عدم پاسخگویی سازمان بورس اشاره کرد. وی خواستار تغییرات اساسی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت چهاردهم شد و اظهار داشت که بازار سرمایه نباید منفعل باشد و باید در حل چالش‌های اقتصادی نقش فعالی ایفا کند.

بحران در بورس و نقش دولت و مجلس

در ادامه، محمد اقبال‌نیا، مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ، به مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و تأثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد. وی دولت و مجلس را عامل اصلی بحران‌های بورس دانست و تأکید کرد که برای حل چالش‌های بورس، باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند.

چشم‌انداز بازار سرمایه و انتظارات از دولت جدید

در پایان این نشست، عبده‌تبریزی به اعتراضات سهامداران نسبت به ریاست مجید عشقی واکنش نشان داد و قول داد که پیام آن‌ها را به دولت منتقل کند. در ادامه بحثی درباره نیاز به ریاست سازمان بورس به عنوان یک عنصر سیاسی و تخصصی مطرح شد که کارشناسان به اهمیت ترکیب تخصص و سیاست در این نقش اشاره کردند.

 

اخبار برگزیدهبورسویدئو

شناسه : 444852
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *