گزارش دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد؛

کسری ۶۷ هزار میلیارد تومانی خرید تضمینی گندم

دیوان محاسبات کشور اعلام کرد که خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰.۵ میلیون تن به ارزش ۱۸۴ همت رسیده است که تنها ۵۱ درصد از این مبلغ پرداخت شده است.

جهان صنعت نیوز – بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور، خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۰.۵ میلیون تن و به ارزش ۱۸۴ همت انجام شده که تنها ۵۱ درصد از آن پرداخت شده است. پیش‌بینی می‌شود ارزش این خرید به ۲۱۰ همت برسد، اما سازمان برنامه و بودجه تنها ۱۴۳ همت برای یارانه آرد و نان در نظر گرفته است.

آنگونه که از این گزارش به نظر می‌رسد، بودجه خرید تضمینی گندم با کسری ۶۷ هزار میلیارد تومانی روبرو است.

گزارش دیوان محاسبات درباره خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳

سرویس کشاورزی : دیوان محاسبات کشور در جدیدترین گزارش خود از وضعیت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که تا به امروز بیش از ۱۰.۵ میلیون تن گندم به ارزش بالغ بر ۱۸۴ همت توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شده است. از این میزان، تاکنون تنها ۹۴ همت معادل ۵۱ درصد از کل مبلغ به کشاورزان پرداخت شده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، ارزش ریالی خرید تضمینی گندم به ۲۱۰ همت برسد.

نقص در تأمین اعتبار خرید گندم و پیشنهادهای دیوان محاسبات

طبق قانون، سازمان برنامه و بودجه موظف است تا حداکثر در شش ماهه اول سال، اعتبار لازم برای خرید تضمینی گندم را تأمین کند. با این حال، در جدول منابع و مصارف تبصره مربوطه، تنها مبلغ ۱۴۳ همت برای یارانه آرد و نان و ۱۸ همت از محل مالیات بر ارزش افزوده برای یارانه نان و دارو پیش‌بینی شده است. این اختلاف بین میزان پیش‌بینی شده و نیاز واقعی به تأمین اعتبار، می‌تواند مشکلات جدی برای پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان ایجاد کند.

دیوان محاسبات کشور در این گزارش پیشنهاد می‌کند که با استفاده از ابزارهای شفافیت اجرای بودجه و همچنین سازوکار فاکتورینگ، به تأمین و پرداخت مابقی مطالبات ذینفعان اقدام شود تا از بروز مشکلات احتمالی در تأمین مالی و پرداخت‌ها جلوگیری شود. این پیشنهاد می‌تواند به بهبود مدیریت مالی در بخش خرید تضمینی گندم و ارتقاء شفافیت مالی کمک کند.

اخبار برگزیدهکشاورزی

شناسه : 444912
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *