مصرف برق کرمانشاه افزایش یافت

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب گفت: امسال در استان کرمانشاه پیک یک‌هزار و 10مگاوات را تجربه کردیم که نسبت به سال گذشته رشد ۸ درصدی داشته است.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، جعفر الفتی‌نیا در نشست خبری امروز درجمع خبرنگاران با اشاره به پیش‌بینی روند کاهشی دما از روز دوشنبه (۲۲ مرداد). و با بیان اینکه این کاهش دما به معنای گذر از پیک تابستان نیست. اظهار داشت: تنها از شرایط خیلی سخت وارد شرایط سخت می‌شویم. زیرا پیک مصرف برق همچنان تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امسال تاکنون تابستان سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. گفت: استقرار هوای گرم آن هم به مدت طولانی در سراسر کشور فشار مضاعفی را به صنعت برق وارد کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب از ناترازی ۱۷ هزار مگاواتی که در کشور با آن مواجه بودیم. یاد کرد و ادامه داد: امسال میزان تقاضا برای مصرف برق در کشور به حدود ۸۰ هزار مگاوات رسید. که نسبت به پیک سال قبل رشد هشت درصدی داشته. و این در حالیست که میانگین رشد مصرف برق سالانه حدود ۴.۵ تا پنج درصد است. و امسال نزدیک به دو برابر افزایش مصرف برق را شاهد بودیم.

الفتی‌نیا بالا بودن دما را یکی از عوامل اصلی افزایش مصرف برق در کشور دانست. و تاکید کرد: به ازاء هر یک درجه گرم شدن هوا میزان مصرف برق ۱۸۰۰ مگاوات بیشتر می‌شود.

همراهی مشترکان بخش‌های مختلف

وی تامین این میزان برق و احداث نیروگاه تنها برای همین دوره کوتاه پیک را دارای توجیه اقتصادی ندانست. و اظهار کرد: در شرایط غیرپیک برخی از نیروگاه با ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. و از همین رو برای گذر از این شرایط همراهی مشترکان بخش‌های مختلف بیشتر کارساز است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب از وضعیت مصرف برق در کرمانشاه یاد کرد. و با بیان اینکه در پیک مصرف امسال رکورد ۱۰۱۰ مگاواتی در کرمانشاه به ثبت رسید. گفت: خوشبختانه با مدیریت مصرفی که اعمال شد. در بخش خانگی خاموشی برنامه‌ریزی شده نداشتیم.

وی درباره محدودیت برق صنایع استان نیز عنوان کرد. پیش از این مقرر شد روز تعطیل صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی از جمعه به یک روز دیگر در ایام هفته جابجا شود. و در آن روز هفته برق واحد محدود شود که اکنون این میزان به ۱.۵ روز (۳۶ ساعت) افزایش یافته است.

الفتی‌نیا از در دستور کار بودن برخی پروژه‌ها برای گذر از پیک مصرف برق سال آینده خبر داد. که از هم‌اکنون آغاز شده‌اند و افزود: در شهرستان سرپل ذهاب چهار پروژه در نظر داریم که با اعتبار هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد. احداث پست شهرک صنعتی زاگرس، افزایش ظرفیت پست سنقر و همچنین احداث پست و خط انتقال سرفیروزآباد با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان از دیگر این پروژه‌هاست که عمدتا تا قبل از پیک سال آینده به نتیجه خواهند رسید.

افزایش دو برابری ظرفیت پست قصرشیرین

وی خاطرنشان کرد: برای گذر از پیک مصرف امسال نیز در سال گذشته افزایش دو برابری ظرفیت پست قصرشیرین با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان، توسعه دو فیدر پست ۴۰۰ کیلوولت بیستون و توسعه پست ۲۳۰ کیلوولت بیستون اجرا شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب از برنامه‌ریزی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان نیز خبر داد و عنوان کرد: هم‌اکنون احداث یک نیروگاه خورشیدی در سرپل‌ذهاب توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی دنبال می‌شود که تا آخر تابستان تحویل زمین آن انجام خواهد شد و امیدواریم تا قبل از پیک مصرف سال آینده وارد مدار شود.

الفتی‌نیا ظرفیت این نیروگاه را ۶۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: نیروگاه ۲۰ مگاواتی دیگری نیز در دستور کار است که تاکنون چند زمین به سرمایه‌گذار آن پیشنهاد داده‌ایم، اما هنوز نهایی نشده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب درباره نیروگاهی که قرار بود توسط ایمیدرو در کرمانشاه ساخته شود نیز عنوان کرد: تغییراتی در استراتژی ایمیدرو و مدیریت شرکت پویا نیرو که قرار بود نیروگاه کرمانشاه را بسازد رخ داد و این امر روند کار را به تاخیر انداخت، با این وجود ما هر چقدر توانستیم به اجرای این پروژه کمک و چند زمین نیز برای اجرای آن معرفی کردیم.

نیروگاه کوچک سیکل ترکیبی و نیروگاه خورشیدی

الفتی‌نیا با بیان اینکه این نیروگاه قرار است شامل نیروگاه کوچک سیکل ترکیبی و نیروگاه خورشیدی باشد، افزود: زمینی که پروژه در آن کلنگ‌زنی شد، برای نیروگاه خورشیدی کافی نبود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب ابراز امیدواری کرد، حداقل بخش نیروگاه خورشیدی این پروژه توسط ایمیدرو آغاز شود.

وی در خصوص صادرات برق به عراق، تصریح کرد: صادرات برق به عراق عنوان مشترکی که برای کشور ارزآوری و درآمدزایی خوبی دارد، داریم. الفتی افزود: بزرگ‌ترین صادر کننده برق در حوزه غرب کشور هستیم، اما وقتی شبکه تحت فشار قرار گیرد و پیک بار داشته باشیم؛ اولین جایی که برق آن قطع می‌شود، بخش صادرات است.

الفتی نیا در خصوص صادرات برق به عراق، تصریح کرد: صادرات برق به عراق عنوان مشترکی که برای کشور ارزآوری و درآمدزایی خوبی دارد، داریم. الفتی افزود: بزرگ‌ترین صادر کننده برق در حوزه غرب کشور هستیم، اما وقتی شبکه تحت فشار قرار گیرد و پیک بار داشته باشیم؛ اولین جایی که برق آن قطع می‌شود، بخش صادرات است.

منبع: ایلنا

نفت و پتروشیمی

شناسه : 445072
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *